"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ku Li: Tiada peruntukan untuk bayaran wang ihsan

Neville Spykerman

KUALA LUMPUR, Feb 5: Tengku Razaleigh Hamzah berkata tiada peruntukan dalam undang-udang ataupun perjanjian yang membolehkan Petronas untuk membayar wang ihsan berbanding royalti minyak yang sepatutnya.

Bagaimanapun beliau enggan menyatakan sama ada bayaran wang ihsan adalah sesuatu yang bercanggah dengan undang-undang atau perjanjian.

"Ada yang mengatakan ini kemungkinan bayaran yang tidak sah. Saya bukan seorang peguam untuk menentukan perkara ini," kata Ahli Parlimen Gua Musang ini kepada pemberita di sini hari ini.

Pengasas Petronas dan bekas menteri kewangan menjadi serangan segelintir pemimpin Umno yang mengesyorkan agar beliau dikenakan tindakan disiplin ekoran kenyataannya minggu lalu bahawa Kelantan berhak menerima wang royalti lima peratus, bukannya wang ihsan.

Tengku Razaleigh memberitahu bayaran wang ihsan kepada Terengganu juga dibuat kepada pihak yang salah berbanding pihak yang dinamakan di bawah Seksyen 4 Akta Pembangunan Petroleum 1974 dan syarikat itu seharusnya menghormati perjanjian dengan kerajaan-kerajaan negeri.

“Di bawah akta ini, bayaran tunai harus dibuat kepada kerajaan negeri berkenaan dan bukannya mana-mana pihak jika bayaran hendak dibuat," kata beliau.

Di Terengganu, kata beliau, wang ihsan disalurkan kepada Masjid Kristal, kolam renang yang bocor, stadium yang runtuh, makmal sekolah yang runtuh, stesen bas yang runtuh dan piala monsun.

Kata beliau masalah ini mesti dibetulkan.

Oleh itu beliau mengesyorkan agar Majlis Penasihat Petroleum Nasional yang diperuntukkan di bawah Akta Pembangunan Petroleum mesti ditubuhkan.

Jelas Tengku Razaleigh, keanggotaan majlis itu harus terdiri daripada kalangan pemimpin nasional yang akan memberi nasihat kepada perdana menteri.

Kata Tengku Razaleigh, pendiriannya dalam isu ini bukan soal politik tetapi mahu memastikan pelaksanaan ada betul.

Katanya, ada undang-undang dan perjanjian antara Petronas dengan kerajaan-kerajaan negeri, bukannya dengan Petronas yang harus diikuti.

"Kerajaan persekutuan tiada peranan dalam hal ini. Isu royalti adalah kerajaan negeri dan Petronas," kata Tengku Razaleigh kepada soalan sama ada ia telah dipolitikkan.

Beliau menambah Petronas tidak harus ikut arahan daripada ahli politik tetapi selaras dengan undang-undang.

Tengku Razaleigh berkata beliau menyokong keengganan kerajaan negeri Terengganu untuk menerima bayaran sehingga isu itu dibetulkan.

Bayaran royalti diubah menjadi wang ihsan pada tahun 2000 apabila PAS mengambil alih kerajaan negeri dan wang itu disalurkan kepada negeri menerusi pelbagai agensi yang berakhir dengan dakwaan penyalahgunaan.

Oleh itu katanya mereka yang bertanggungjawab harus disiasat.

Mengenai kes Kelantan, kata beliau ada pihak rasa segan dengan tawaran kerajaan mahu salurakan wang ihsan.

"Mereka tawarkan RM20 juta sedangkan syarikat rokok beri RM50 juta hingga RM100 juta untuk menaja acara sukan," katanya.

-malaysianinsider-

Tiada ulasan: