"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selcat:Ronnie Ditegur Perbaiki Pengurusan Peruntukan

Pendengaran Awam Selcat yang berakhir hari ini mendedahkan dana awam Adun Pandamaran, Ronnie Liu Tian Khiew didapati habis digunakan dalam tempoh 6 bulan tahun lalu kira-kira RM611,930 atau 99.01 peratus.

Ronnie Liu juga menegaskan hampir keseluruhan perbelanjaan dibuat untuk tujuan sumbangan kepada beberapa persatuan dan badan agama khususnya di Klang.

Speaker Dewan Negeri, Teng Chang Khim mendapati 40 permohonan daripada 168 keseluruhannya adalah sumbangan kepada persatuan dan badan keagamaan.

Bagaimanapun Ronnie menjelaskan sehingga kini dia tidak menerima sebarang aduan mengenai peruntukan yang diluluskan tidak diterima oleh pemohon.

"Hanya persatuan yang benar-benar memerlukan bantuan minta daripada saya. Mungkin ada di antara persatuan-persatuan ini meminta kepada lain-lain Adun, tapi ini tidak bermakna saya akan tolak mana-mana permohonan. Saya akan terus memberi sumbangan," katanya kepada pemberita selepas dihadapkan ke Pendengaran Awam Selcat di Bangunan Annex, Shah Alam hari ini.

Beliau menegaskan perkhidmatannya mungkin terjejas sekiranya dia menolak mana-mana permohonan yang layak tanpa alasan yang munasabah.

Dalam pada itu, pengurusan kewangan tidak berhemah yang diamalkan Ronnie turut ditegur Jawatankuasa Selcat hari ini kerana tidak peka baki semasa dana awam kawasannya.

"Setiap ringgit dan sen yang saya janji kepada persatuan, badan agama ataupun individu memang mereka terima. Buktinya sampai hari ini saya tak terima apa-apa aduan yang katakan wang tak sampai.

"Saya memang berhasrat untuk menambahbaikan cara pengagihan peruntukan tetapi saya perlu beritahu media bahawa tekanan kepada saya sebagai Exco di kawasan Klang ini memang agak luar biasa," katanya.

Walaupun Ronnie agak agresif ketika sesi soal jawab namun beliau berpuas hati dengan pertanyaan panel Selcat hari ini dan berharap jawapanya itu dapat membantu mereka menyediakan laporan lengkap keseluruhan perjalanan Selcat ini sejak tahun lalu.

"Pada keseluruhannya saya berpuas hati dan Selcat adalah satu-satunya jawatankuasa yang Exco kita sendiri beri kelulusan. Saya harap Selcat menjalankan tugas dengan ketelusan, kebertanggungjawaban dan cekap. Saya harap Selcat berpuashati dengan jawapan yang saya berikan," katanya.

Ronnie juga sudah mendedahkan dokumen kepenggunaan peruntukan dalam blognya.
-tvselangor-

Tiada ulasan: