"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anugerah Tokoh Maal Hijrah Kepada Yusof Qaradawi Tiada Ertinya.

SHAH ALAM 18 MAC: Tiada ertinya kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) menobatkan Dr Sheikh Yusof al-Qardawi sebagai Tokoh Maal Hijrah sedangkan fatwa ulama tersohor itu dibakulsampahkan.

Pengerusi Pemahaman dan Pemantapan Agama Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr Muhammad Nur Manuty senada dengan pimpinan Pakatan Rakyat, mencabar kerajaan menarik balik anugerah berkenaan daripada Pengerusi Ulama Sedunia itu.

Beliau juga kesal kerana kerajaan Umno BN pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang tidak peduli terhadap fatwa yang menyebelahi Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pertuduhan kes konspirasi kedua.

“Kalau mereka sendiri menobatkan Yusof Qardawi sebagai Tokoh Maal Hijrah kerana kewibawaan ilmunya tapi pada masa yang sama Yusof Qardawi prihatin dan mahu Anwar dibela menerusi prosedur qazaf, malangnya ia tidak diberi perhatian oleh pihak berwajib termasuk Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Agama sendiri.

"Maka, memang munasabah cadangan untuk ditarik balik gelaran berkenaan,” katanya kepada TV Selangor.

Yusof Qaraqawi sebelum ini mengeluarkan fatwa, sesiapa yang merancang dalam fitnah tersebut, sama ada secara langsung atau tidak maka hukumnya adalah munafik; sesiapa yang membantu menyebarkan berita fitnah tersebut, maka jatuh hukumnya sebagai fasik.

Terdahulu, kerajaan Umno BN dilihat cuba melengah-lengahkan permohonan qazaf yang difailkan Anwar terhadap Saiful Bukhari Azlan walaupun mendakwa memartabatkan sistem perundangan syariah.

Dr Muhammad Manuty menyifatkan keengganan kerajaan Umno BN mempercepat kes qazaf terhadap Saiful mencerminkan ketidakikhlasan kerajaan dalam memartabatkan perundangan syariah Islam.

“Dalam kes Anwar mahupun Kartika Sari lebih bermotif politik daripada kejujuran, keikhlasan untuk menobatkan syariah,” katanya membuat kesimpulan.
-tvselangor-

Tiada ulasan: