"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PR tunai janji RM100 kepada warga emas

Mohd Sabri Said
SEBERANG JAYA, 20 Mac:
Apa yang dijanjikan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang hari ini dikotakan apabila seramai 300 orang warga emas seluruh Seberang Perai menerima wang RM100 setahun sebagai penghargaan mereka peringkat Perdana di Dewan Serbaguna Tapak Ekspo Seberang Jaya petang tadi.

Sumbangan yang disampaikan sendiri oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng diiringi Timbalan Ketua Menteri 1, Dr Mansor Othman serta Exco Kerajaan Negeri itu terbukti kesungguhan kerajaan negeri membantu golongan terbabit bukannya cakap kosong sebagaimana yang disangkakan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN).

Pemberian itu sekaligus melawan dakyah Umno dan BN yang sering mendakwa pemberian berkenaan merupakan 'sogokan politik' kononnya untuk memastikan Pakatan Rakyat terus berada di hati rakyat setelah berjaya menang pada pilihan raya umum dua tahun lalu.

Lim Guan Eng dalam ucapanya menegaskan, selain memberikan RM100 setahun pada warga emas kerajaan negeri tetap mengutamakan kebajikan rakyat berbanding kerajaan BN yang asyik memenuhkan poket kroni sahaja.

Prinsip 3P iaitu Perkasakan, Perkuasakan dan Perkayakan bukan slogan kosong bahkan telah menjadi realiti BN hingga segala curahan yang mereka berikan tiada tolok bandingnya dengan kemajuan yang diperolehi oleh Negeri Pulau Pinang dari dulu sehinggalah sekarang.

Hari ini juga tambahnya, dakwaan bahawa penghargaan warga emas digunakan untuk menambah ahli DAP silap sama sekali sebaliknya merupakan suara sumbang ekoran perasaan dengki kerajaan terdahulu kerana gagal melaksanakan program seumpama itu walaupun telah memerintah lebih 51 tahun.

"Untuk pengetahun anda semua seluruh warga emas yang didaftarkan berjumlah 82,983 orang. Jumlah itu meliputi 54 peratus di bahagian pulau manakala 47 peratus di Seberang Perai. Kami bukan anti Melayu atau Islam sebagaimana yang digambarkan kepada umum," ujar beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Air Putih.

Beliau juga mengucapkan terima kasih pada jentera Adun, Ahli Parlimen, Senator, Ahli Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat yang bertungkus lumus untuk menjayakan hasrat Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat.

Selagi Pakatan Rakyat memerintah Pulau Pinang selagi itulah bantuan kepada warga emas akan diteruskan tanpa ada pilih kasih sepertimana yang diamalkan oleh Kerajaan BN dahulu.

"Kerajaan sekarang merupakan kerajaan yang dengar suara rakyat, buat kerja untuk rakyat dan memberi harapan baru kepada rakyat. Kerajaan Pakatan Rakyat tetap tidak akan melupakan jasa yang telah ditaburkan demi pembangunan Pulau Mutiara, " kata Lim bersemangat.

Tiada ulasan: