"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ini bumi Allah bukan bumi manusia!

Lanh

Letusan gunung berapi ini menyebabkan ruang udara sebahagian Eropah berasap dan berdebu. Keadaan ini membahayakan pesawat, lantas keban

yakan negara Eropah menutup ruang udara mereka menyebabkan syarikat penerbangan membatalkan perjalanan selama beberapa hari. Akibatnya puluhan ribu penumpang terkandas. Malah diberitakan pemimpin yang didakwa paling berkuasa di dunia, Presiden Amerika Barack Obama dan wanita paling berkuasa, Canselor Jerman Angela Dorothea Merkel tidak boleh berbuat apa-apa, mereka terpaksa membatalkan perjalanan dan tugasan masing-masing.

Apakah kita tidak mempelajari sesuatu daripada kejadian mencemaskan Eropah dan dunia ini? Jika selama ini Amerika sebagai kuasa besar dunia dan negara Eropah mendabik dada memiliki kemajuan teknologi paling hebat dan dengannya mereka menghancur-musnahkan negara umat Islam tidak berdaya seperti Iraq dan Afghanistan, apakah mereka mempunyai jawapan bagaimana menangani kehebatan Sang Pencipta melalui ledakan gunung berapi ini?

Bahana diturunkan oleh Allah SWT itu baru sedikit tetapi sudah tidak tertanggungkan manusia, jadi marilah kita bersama-sama membulatkan hati, menekadkan keazaman bagi menjunjung segala perintah-Nya. Sesungguhnya ini bumi Allah, bukan bumi manusia yang membolehkan manusia membuat sesuka hati masing-masing dengan yang berkuasa (misalnya Amerika dan sekutu dan penjilatnya) menekan dan menindas yang lemah. Jika Allah SWT mahu menghancurkan umat manusia, hal ini boleh dilakukan mengikut kehendak-Nya, jadi masihkah kita mahu mendabik dada mengaku dunia ini kita punya?

Perilaku manusia yang degil, tidak mahu tunduk kepada perintah Allah SWT ini yang kemudian dimusnahkan dirakamkan oleh-Nya dalam al-Quran melalui kisah kaum Nabi Nuh, Ad, Tsamut Lut dan sebagainya. Hari ini, manusia mengulangi kisah sama, membuat maksiat dan onar seolah-olah dunia ini milik mereka. Dari Timur ke Barat dan dari Utara ke Selatan, manusia hidup bertuhan dan berkiblatkan si berkuasa yang bersemayam di kota sanjungan dunia; Washington, London dan Moscow. Malah ada kecenderungan sesetengah pihak untuk berkiblatkan Tel Aviv yang kini mencengkam ekonomi dan cara hidup manusia sejagat sehinggakan kepakaran mereka termasuk dalam bidang perundingan awam dan imej dicari.

Apabila kekufuran dan kemaksiatan sudah berleluasa seantero dunia termasuk di negara umat Islam manakala kezaliman seperti penjarahan bumi Iraq dan Afghanistan yang mengorbankan ratusan ribu nyawa dianggap tindakan terhormat, maka kita bimbang umat manusia hanya menunggu bala daripada-Nya. Inilah yang paling kita takuti, kerana bala itu tidak mengenal siapa, orang beriman dan tidak beriman sama-sama terkena akibatnya. Tragedi awan hitam dan berdebu di Eropah itu yang berpunca daripada letusan sebuah gunung berapi sudah tidak tertanggung lagi, jadi fikir-fikirkan apa akibatnya jika sejumlah gunung berapi memuntahkan laharnya!

Sesungguhnya bala daripada Allah SWT tersangat dekat, tetapi tertahan disebabkan adanya orang tua rukuk kepada-Nya, anak-anak muda yang taat kepada agama-Nya, bayi-bayi yang masih menyusu dan binatang melata di muka bumi. Kini dunia semakin dibakar kepanasan disebabkan maksiat manusia, dari Amerika dan Eropah ke Asia, perlakuan songsang dianggap budaya hidup.

Demikianlah apabila manusia menganggap dunia ini milik mereka, mereka berpesta bermaksiat di atasnya, mengetepikan sama sekali perintah-Nya. Tetapi itu hanyalah sementara, apabila Allah kehendaki, Dia akan lenyapkan segala-galanya kerana bumi ini milik-Nya. Manusia hanya menumpang, sejurus cuma, ibarat berteduh di bawah sebatang pokok sebelum pergi buat selamanya!

Tiada ulasan: