"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Presiden PAS ,Ziarah sdr Lutfi Othman

Nasrudin Hassan at Tantawi

Sejurus saya pulang dari menghadhiri perbicaraan Dato' Seri Anwar Ibrahim di mahkamah pagi tadi, saya langsung menziarahi sdr Lutfi Othman sebagai Ketua Pengarang Harakah yang kini berehat panjang setelah selamat menjalani pembedahan jantungnya.

2. Istemewa ziarah ini ialah penyertaan Dato' Seri Presiden PAS Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang yang juga pada awalnya mengikuti perbicaraan Dato' Seri Anwar Ibrahim.

3. Turut hadhir bersama ialah Sdr Kamaruzaman Mohamad selaku Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat, sdr Dr. Shamsuri selaku Setiausaha Politik Presiden dan sdr Hj Affendi Jeli. Alhmadulillah selain ziarah dan sumbangan dari DPPP buat sdr Lutfi Othman, Al Fadhil Tuan Guru telah memanafaat waktu ziarah dengan nasihat dan tips-tips yang cukup istemewa terutama buat sdr Lutfi. Kami turut tumpang sekaki.

4. Antara tips yang disebut oleh Tuan Guru ialah
amalan memakan bunga cengkih sebagai amalan kesihatan untuk menjaga jantung. Ilmu ini beliau perolehi dari Tuan Guru Hj Hashim Pondok Pasir Tumboh. Sementara bawang putih pula baik untuk mencair dan melancarkan perjalanan darah.

5. Tuan Guru turut menurunkan beberapa bacaan atau amalan untuk menahan sakit dan menjadikan diri tenang serta cepat sembuh. Antaranya ialah bacaan surah قل هو الله dan doa ربنا آتنا في الدنيا حسنة و في الأخرة حسنة و قنا عذاب النار setiap kali selepas solat fardhu.

6. Satu motivasi yang mampu menaikkan semangat kami semua apabila Tuan Guru membacakan satu hadis yang bermaksud barang siapa yang sewaktu sihatnya beramal dengan amalan yg soleh lalu ia jatuh sakit dan tidak lagi mampu untuk beramal maka Allah swt memberikannya ganjaran sebagai amalan yang ia lakukan sewaktu sihat.

7. Sdr Lutfi adalah antara seorang penulis handalan negara yang banyak pengalaman. Hidupnya dengan pena untuk menegakkan kebenaran. Saat sakit begini, banyak tugasannya tergendala namun Tuan Guru menyebut bahawa sebanyak mana sdr Lutfi menulis sebelum ini maka sebanyak itulah pula pahala atau ganjaran akan diberikan oleh Allah swt.

8. Bergenang air mata sdr Lutfi mendengar nasihat dan taujihat dari Tuan Guru Hj. Abdul Hadi, Sementara Dewan Pemuda PAS Pusat mengucapkan selamat sejahtera buat sdr Lutfi dan segera sembuh agar dapat kembali bertugas seperti biasa.

Tiada ulasan: