"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cabaran Menguji Kecekapan Dan Kepantasan Pasukan Polis

Tun Telanai
Al-Fatihah dan ucapan takziah kepada keluarga bekas Adun Selangor Abdul Aziz
Mohd Noh dan keluarga pembantunya yang sama-sama terbunuh akibat ditembak oleh penjenayah (?). Berita ini sangat mendukacita kita apatah lagi bagi keluarga kedua-dua belah pihak.

Dukacita kerana keselamatan rakyat yang hidup dalam Negara ini sudah tidak terjamin lagi. Sebelum itu,
seorang lelaki yang tidak dikenail dijumpai dibunuh dengan kedua belah tangannya digari di Batu 12, Sungai Klang, Puchong, Minggu lepas, seorang ahli majlis tempatan di Perak mati dibunuh. Kejadian orang mati dibunuh semakin meningkat.

Sementara itu, kecekapan dan keprofesionalan pasukan polis semakin diragui kerana setakat ini polis gagal mengesan, menangkap dan mendakwa orang yang terlibat melakukan jenayah itu ke muka pengadilan. Umum mungkin tidak diberitahu modus operandi pasukan polis bagi memberkas penjenayah yang terlibat dalam kes-kes pembunuhan tersebut.

Rakyat diburu dengan berbagai masalah social dan isu-isu keselamatan diri, keluarga dan harta benda dalam sebuah Negara yang dikatakan aman dan makmor. isu besar keselamatan sosial yang semakin teruk. Kita tidak mengharapkan persekitaran kita menjadi selamat sepenuhnya dengan mengambil langkah menyekat dan membanteras kejadian ragut

Walau bagaimana pun, persepsi umum kuat mengatakan bahawa prestasi keprofesionalan pasukan polis kita berada ditahap yang paling rendah berbanding keprofesionalan yang mereka tunjukkan pada zaman 80an dan di awal tahun 90an senantiasa berada dalam kedudukan yang paling cemerlang.



Dari perspektif jenayah sosial, peningkatan kadar perlakukan jenayah dalam berbagai sector berpunca daripada kesan kurangl kecekapan operasi akibat kelemahan oleh penguatkuasa, rasuah yang berleluasa, struktur sosial yang semakin lemah dan nilai sosial yang mudah diputarbelitkan untuk kepentingan politik kerajaan dalam jangka pendik.

Bagi memerangi penjenayah, kita tidak boleh mengambil langkah operasi jangka pendek semata. Kita mesti mula daripada yang paling asas dan mencabutnya dari akar umbi.Tidak payahlah saya bincang di sini mengenai kemerosotan prestrasi pasukan polis kerana kita sudah maklum bahawa pasukan polis kita tidak menjalankan tugas secara professional, tetapi sebalik ia lebih menumpu kepada tugas menjaga kepentingan politik UMNO dan para poemimpinnya, khususnya survival kerajaan pimpinan Najib Tun Razak di semua peringkat daripada tumpuan menghadapi musuh sebenar.

Oleh sebab itu, pasukan polis kita telah hilang keberkesanan untuk menyekat, mencari, menangkap dan mendakwa musuh sebenar. Mereka lebih cekap berhadapan dengan musuh (sebenarnya pejuang) di hadapan mata dan tanpa bersenjata, berbanding berhadapan dengan musuh yang sebenar yang memerlukan berbagai kepakaran tersendiri bagi mengesan dan menghukum penjenayah yang sebenar.

Berlatarbelakang itulah kepakaran pasukan polis kita digunakan sepenuhnya bagi
mengekang dan mematikan kebangkitan Pakatan Rakyat. Seluruh sumber kekuatan Pakatan hendak dimusnahkan. Pakatan diharamkan menyuarakan pandangan, perhimpunan dan pemilikkan akbar sendiri bagi menyebarkan pandangan kedua kepada rakyat agar rakyat dapat membuat penilaian yang tepat dan betul bagi menentukan kepemimpinan dan pembangunan Negara akan datang senantiasa memenuhi kepentingan rakyat.

Jadi, kita tunggu dan lihat kecekapan dan kepantasan pasukan polis mengesan penjenayah sebenar ini, bukan setakat menunjuk kejantanan apabila berhadapan dengan penyokong Pakatan dan pejuang rakyat tanpa bersenjta. Itu namanya jaguhan PONDAN namanya.

“UMNO TIADA, RAKYAT PASTI SEJAHTERA

Tiada ulasan: