"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bila Teo sekali lagi berkunjung ke masjid

Ahmad Tajdid
ULAMA dan pendakwah terkenal Nusantara, Almarhum Abdul Malik Abdul Karim Amrullah atau lebih dikenali sebagai Prof Dr Hamka, dikhabarkan pernah menegur seorang kenalannya daripada menghalang seorang muslimah yang tidak menutup aurat masuk ke masjid bagi menunaikan solat.

"Biarkan, biarkan... Moga solatnya nanti akan menjadikan wanita itu taat kepada perintah agama dan akhirnya menutup aurat," Buya Hamka dikisahkan berkata.

Saya masih ingat butir bicara penceramah tentang nasihat Buya Hamka itu, tetapi tidak mengingati siapa penceramah itu dan di mana tempat dan ketikanya. Maklumlah, ceramah itu saya ikuti agak lama dahulu.

Itu cerita Buya Hamka. Bagaimana pula cara Rasulullah s.a.w. melayan karenah seorang bukan Islam yang tentulah jahil tentang ajaran Islam apabila memasuki masjid.

Hadis riwayat Bukhari ini boleh dijadikan panduan.

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: "Seorang Arab Badwi telah membuang air kecil di dalam masjid, lalu orang ramai pun bangun hendak bertindak ke atasnya. Maka Rasulullah s.a.w. bersabda: "Biarkan dia (hingga selesai ia membuang air kecil) dan siramkan sebaldi atau segayung air ke atas kencingnya itu. Sesungguhnya kamu diperintah untuk memberi kemudahan, bukan untuk mendatangkan kesusahan." (Riwayat al-Bukhari)

Dua kisah di atas menunjukkan tingginya hikmah dan sikap toleransi Islam terhadap umat Islam (yang jahil) dan kaum bukan Islam dalam konteks mengimarahkan masjid.

Bagaimanapun ketika membaca laporan sebuah akhbar atas talian (online) tentang reaksi Majlis Agama Islam Selangor (Mais) yang akan memanggil nazir Masjid Taman Cheras Jaya untuk menjelaskan kehadiran Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching di masjid tersebut, saya tertanya-tanya adakah ini didorong oleh kepatuhan terhadap ajaran Islam atau dorongan sentimen politik sempit.

Teo yang pernah difitnah memberikan 'tazkirah' di sebuah surau di Kajang Sentral kini dipersalahkan kerana memakai pakaian ketat dan tidak menutup aurat semasa menyertai senamrobik di pekarangan masjid oleh akhbar yang sama.

Beliau hadir atas jemputan jawatankuasa masjid terbabit.

Utusan Online melaporkan Timbalan Setiausaha Mais, Abdul Halem Hapiz Salihin akan menyiasat mengapa tindakan wakil rakyat daripada DAP itu "yang tidak menghormati adab" ketika memasuki kawasan masjid tidak ditegur oleh pihak pengurusan masjid.

Abdul Halem, seperti juga bosnya Khusrin Munawi selalu menyandarkan kenyataan mereka dengan titah Sultan; lantas secara semberono menyifatkan Teo sebagai "tidak menghormati Sultan Selangor".

Baca selanjutnya di sini 
Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor menyampaikan tazkirah di sebuah musolla sambil didengari para jemaah yang sebahagiannya berpakaian ketat dan tidak menutup aurat.

Tiada ulasan: