"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sentuhan Safee Sali menjadi

PEMAIN Pelita Jaya FC, Mohd Safee Mohd Sali (dua dari kiri) meraikan jaringannya bersama rakan sepasukan pada perlawanan Liga Indonesia menentang Srivijaya FC di Stadium Singa Perbangsa, semalam. Keputusan Pelita 1, Srivijaya 0. - Foto Fariz Iswadi Ismail

KEGEMBIRAAN terbayang di wajah bintang negara Safee Sali apabila penampilan sulungnya bersama Pelita Jaya membuahkan hasil dan lebih bermakna dia muncul wira pasukan itu dengan menjaringkan gol tunggal kemenangan ketika mengalahkan Sriwijaya FC 1-0 pada perlawanan Liga Super Indonesia, di Jakarta, semalam.

Kelibat Safee yang dinanti-nantikan lebih 20,000 penonton memenuhi Stadium Singaterbangsa sejak jam 1 petang nyata berbaloi apabila percubaannya pada minit ke-62 menembusi gawang lawan dan akhirnya bertukar menjadi gol kemenangan.

Safee mudah merembat masuk ke penjuru kiri pintu gol lawan apabila mengutip bola yang terlantun hasil perebutan rakan serangannya dari Paraguay, Juan Ramirez dengan dua pemain pertahanan lawan lantas memperdayakan penjaga gol Sriwijaya, Fery Rotil Sulu. Jaringan Safee disambut sorakan gemuruh dan gegak-gempita penonton di stadium itu.

Begitupun, peminat di stadium itu mulanya terkejut menyaksikan Safee tampil dengan menyarung jersi bernombor 55, bukannya jersi nombor 10 seperti yang difahami mereka sebelum ini.

Safee mula mengancam sejak minit kedua selepas menerima hantaran silang Dedi Kusmandar namun kecewa sesudah tandukannya melepasi palang gol.

Berkali-kali juga dia menerima umpanan dan lorongan cantik dari tengah padang namun gagal menghasilkan sebarang gol pada babak pertama hinggalah minit ke-62 yang mencetus kegembiraan buat Safee, yang diisytiharkan sebagai pemain terbaik perlawanan itu.

Bekas penyerang Selangor yang bertindak cemerlang sebagai penjaring gol terbanyak pada Piala Suzuki AFF, Disember lalu, bagaimanapun digantikan tujuh minit sebelum perlawanan tamat oleh Andesi Prabowo.
-hmetro-

Tiada ulasan: