"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis Diumno Malaysia halang taklimat himpunan Bersih

Harakahdaily
PETALING JAYA, 5 Julai: Walaupun Yang di-Pertuan Agong telah memperkenankan pihak Bersih menghadap di Istana Negara petang tadi, namun pihak polis masih lagi tidak membenarkan program Bersih diadakan.
Majlis taklimat himpunan aman Bersih kepada para penyokong Pakatan Rakyat Subang yang dijadualkan berlangsung malam ini di Dewan Komuniti Seksyen 7, Kota Damansara masih dihalang oleh pihak polis.

Pihak polis telah mengepung pekarangan dewan sebelum waktu Maghrib bagi menghalang orang ramai memasuki kawasan itu walaupun majlis dijadualkan bermula jam 9.00 malam.

Dengan sekitar 100 anggota termasuk Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dan polis trafik yang mengadakan kawalan di situ menyebabkan orang ramai terhalang daripada memasuki kawasan dewan.

Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah yang tiba kira-kira jam 9.00 malam dan Adun Kota Damansara, Dr Mohd Nasir Hashim 45 minit kemudian juga dihalang daripada memasuki dewan.

Mereka cuba masuk ke dalam dewan tetapi dihalang oleh polis yang memaklumkan bahawa menerima arahan daripada pihak atasan supaya majlis itu tidak diadakan.

Setelah berunding, pihak polis membenarkan mereka berucap di luar dewan tanpa pembesar suara.

Atas arahan polis, orang ramai bersurai kira-kira jam 10.00 malam tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.

Sebahagian besar anggota polis yang bertugas di situ meninggalkan kawasan dewan sekitar jam 10.40 malam.

Hadir sama ialah Yang Dipertua PAS Kawasan Subang dan Ketua Muslimat, Ir Masni Mohd Dahlan dan Siti Rohaya Ahad.

Sementara itu, pegawai khas Sivarasa, Peter Chong memberitahu majlis itu diadakan bagi memberi penerangan kepada para penyokong Pakatan Rakyat mengenai beberapa perkara yang perlu diberi perhatian semasa menyertai himpunan aman Bersih pada 9 Julai ini.

Katanya, para peguam sepatutnya memberikan taklimat tersebut tetapi tidak dapat diadakan kerana dihalang pihak polis.

Tiada ulasan: