"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kempen Serangan Peribadi, PKR Buat Laporan Polis

HULU SELANGOR 19 APR: Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini membuat laporan polis berikutan tindakan terhadap Barisan Nasional yang mengeluarkan pelbagai risalah serta billboard berbaur lucah serta hasutan.

Antara bahan bukti yang dibawa ke IPD Kuala Kubu Bharu ialah, gambar Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilabel pengkhianat negara, gambar peribadi Elizabeth Wong dan gambar palsu Datuk Zaid Ibrahim meminum arak.

Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Badrul Hisham Shaharin menyifatkan tindakan melampau Umno-BN itu sebagai terdesak untuk merampas kerusi Parlimen Hulu Selangor.

"Barisan Nasional kata tak serang peribadi tapi pakej menipu, hasutan, lucah, provokasi, yang jelas melanggar kot etika kempen pilihan raya yang dikeluarkan oleh SPR, dan akta kesalahan pilihanraya undang-undang yang dibuat di parlimen," katanya.
Beliau berkata demikian kepada TV Selangor di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Kubu Bahru hari ini.

Pelakuan Umno BN, kata Badrul jelas menunjukkan BN tidak mempunyai isu pada proses kempen kali ini, sebaliknya cuba menutup kelemahan pentadbiran selama 50 tahun memerintah Selangor.

"Kita selaku anak muda berasa amat malu dengan prkara tersebut. Kita tidak teragak-agak selepas 48 jam, kita akan bertindak kerana laporan polis dibuat dan mereka sudah berjanji untuk bertindak, malah kami sedia mengiringi mereka.
Dalam pada itu, Srikandi PKR turut mengecam tindakan ini sebagai tindakan tidak profesional dan bersifat provokatif melalui serangan peribadi keterlaluan terhadap pimpinan Pakatan Rakyat.

Mereka mendesak polis dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya membuat tindakan dalam tempoh 48 jam dan enggan, Srikandi tiada pilihan selain menanggalkan poster dan billboard tersebut.

Siti Aishah Shaikh Ismail, Ketua Srikandi Malaysia menegaskan, pilihanraya kecil ini harus berlangsung dalam keadaan aman, adil dan bersih.

"Kita memetik ucapan Najib Tun Razak yang mengatakan BN tidak akan menyerang peribadi calon. Namun, apakah dengan menyerang peribadi pemimpin pembangkang, ia sesuatu yang dihalalkan dalam berkempen?" katanya.
-tvselangor-

Tiada ulasan: