"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Berani hang dakwa tak dak langsung niat khianati bangsa sendiri!

Penarik Beca

Nampak macam panik sungguh Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin bila dia mengeluarkan kenyataan yang antara lain berkeriau:

Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar menegaskan kerajaan tiada cadangan untuk menjual walau seinci tanah di Kampung Baru kepada bukan bumiputera ataupun syarikat asing.

Menterinya, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, nisbah 60:40 yang dicadangkan sebelum ini telah disalah erti sebagai satu usaha untuk kerajaan memberi hak milik tanah kepada bukan bumiputera (lihat Utusan Malaysia hari ni "Nisbah libatkan unit bangunan bukan jual tanah di Kampung Baru - Raja Nong Chik")

29 Mei lalu, dalam berita bertajuk "Kampung Baru mungkin dibuka untuk bukan Melayu tingkat potensi pembangunan", Bernama melaporkan:

Berdasarkan cadangan untuk membatalkan sekatan kepentingan tanah-tanah di Kampung Baru, kaum bukan Melayu akan berpeluang untuk memiliki ruang perniagaan dan unit-unit kediaman yang akan dibangunkan di kawasan itu berdasarkan nisbah 60:40 (lihat juga berita Malaysian Insider 29/5/10 "Non-Malays key to Kampung Baru re-development").

Kalau dah bukan bumiputera ataupun syarikat asing boleh beli rumah dan tempat berniaga, apa relevannya nak cakap fasal tak akan jual walau seinci tanah di Kampung Baru kepada bukan bumiputera ataupun syarikat asing?

Contoh mudah. Saya ada sebidang tanah di kampung saya di Matang dalam kawasan Bukit Gantang. Saya bagi tahu kepada bukan bumiputera ataupun syarikat asing bahawa boleh buat awak punya rumah, awak punya kedai atas saya punya tanah. Awak punya rumah, awak punya kedai, bukan saya punya. Hak milik tanah, itu saya punya. Apa makna?

Bila depa dah buat rumah depa atau kedai depa atas tanah milik saya, ingat saya boleh suruh depa pergi gitu-gitu ja kalau saya ada rancangan lain?

Tapi yang saya meluat sekali ialah bila Raja 200 juta tu (lihat berita 200 juta di bawah) dilaporkan berkata:

Tambahnya, sebagai seorang pemimpin Umno, beliau akan terus memperjuangkan hak milik orang Melayu atas konsep rakyat didahulukan dan tiada langsung niat untuk mengkhianati bangsa sendiri.

Hello, waktu negara menyambut kemerdekaan dulu, terdapat kira-kira tiga juta hektar tanah rizab Melayu. Kini, jumlahnya sudah susut hingga hampir separuh, kerana jumlah yang tinggal sekitar 1.7 juta hektar sahaja. Di bawah kerajaan mana tanah-tanah rizab Melayu tu melingkup? Di bawah parti Likud yang dikepalai Benjamin Netanyahu? Jangan sampai orang kata Umno itu parti Likud versi Malaysia!

Selepas kira-kira 65 peratus orang Melayu tak undi Umno dan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum tahun 1999, siapa pelingkup kerusi-kerusi majoriti Melayu dalam persempadanan semula kawasan pilihan raya 2003? Berani Umno kata bukan dia yang pelingkup!!?

Bukan sahaja kerusi Melayu dilingkupkan, malah kawasan majoriti Melayu dinafikan pertambahan kerusi. Dalam ucapannya di Dewan Rakyat pada 24 Jun 2003, Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyatakan: "Kelantan, Terengganu dan Kedah masing-masing mempunyai pertambahan pemilih 16.2 peratus, 21.76 peratus dan 17.4 peratus. Kita tidak lihat kerusi baru di tiga negeri ini".

Raja 200 juta, berani hang dakwa tiada langsung niat untuk mengkhianati bangsa sendiri!

Tiada ulasan: