"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muktamar Kelantan bakal saksikan kelainan

Mohd Rashidi Hasan
Kita amat bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana di atas kehendak-Nya, Muktamar Tahunan PAS Pusat kali ke-56, dapat berlangsung mulai 9 hingga 13 Jun 2010.

Muktamar kali ini diadakan di Kota Bharu, menjelang sambutan 20 tahun pemerintahan PAS di Kelantan di bawah kepimpinan Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Pemilihan Kelantan sebagai lokasi Muktamar kali ini begitu signifikan dan amat bermakna buat PAS, kerana ia merupakan tapak kekuatan PAS yang unggul sejak 20 tahun yang lalu.

Muktamar kali ini diserikan dengan kehadiran sayap baru PAS, iaitu Dewan Himpunan Penyokong PAS yang mempunyai puluhan ribu ahli dari seluruh negara.

Melepasi usia setengah abad, menerajui beberapa buah kerajaan negeri, dijatuhkan, menjadi pembangkang kepada kerajaan Barisan Nasional sejak sekian lama, menjadikan PAS sebuah parti yang matang dan berdisplin.

Kini, PAS bukan sahaja dikenali sebagai sebuah parti Islam yang didominasi orang-orang Melayu, namun ia mendapat kepercayaan kalangan bukan Melayu dan bukan Islam untuk menjadi sandaran.

Keterbukaan kepimpinan PAS dan keadilan dalam pemerintahan PAS di beberapa buah negeri, menjadi asas kepercayaan ini.

Sebagai sebuah parti yang bertunjangkan Islam, memperjuangkan kepentingan Islam dan umatnya, namun PAS berjaya berlaku adil kepada semua golongan, agama dan kaum di negeri-negeri yang diterajuinya.

Keadilan inilah yang menjadi asas kepada kepercayaan. Keadilan inilah yang menjadi simbol perjuangan Islam, iaitu, jika kita mendasari pemerintahan negara dan negeri dengan asas Islam, Insya-Allah semua golongan akan menikmati keadikan yang sebaiknya.

PAS di bawah kepimpinan ulama, berusaha mengasaskan pemerintahannya dengan adil, saksama dan makmur, sebagaimana firman Allah (mafhumnya):

"....Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepada-Nya; (negeri kamu ini adalah) negeri yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan Yang Maha Pengampun!" (Surah Saba, ayat 15).

Muktamar kali ini diadakan diketika kemuncak kepercayaan rakyat terhadap PAS dalam beberapa buah negeri yang dikuasainya, beserta dengan parti-parti komponen Pakatan Rakyat, direalisasikan di peringkat yang lebih tinggi.

Rakyat mahu melihat PAS dan Pakatan Rakyat terus mengungguli aspirasi rakyat, menjamin keadilan dan ketelusan, dengan terutama sekali menumbangkan BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Untuk itu, PAS seharusnya membuat persediaan daripada sekarang, PAS mest mempunyai kepimpinan dinamik, ahli yang mantap dan istiqamah.

PAS harus memperkukuhkan sistem tarbiyah dan memantapkan fikrah, agar segala jurang kelemahan dalaman dapat diperbaiki.

PAS juga tidak harus menoleh kebelakang. PAS harus melangkah ke hadapan. PAS harus memperkukuhkan Pakatan Rakyat, untuk bersama-sama menerajui negara.

Maka bersempena dengan Muktamar kali ini, amat diharapkan ia menjadi medan perbahasan yang menambahkan kematangan dan komitmen perjuangan.

Kepada Allah jua kita panjatkan doa agar segala usaha dan kerja-kerja Islam kita direstui dan dirahmati-Nya.

Selamat bermuktamar

Tiada ulasan: