"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahfuz: Wajar wujud 5 jawatan naib presiden

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata sewajarnya diwujudkan lima jawatan naib presiden parti bagi mengimbangi tanggungjawab yang semakin bertambah yang perlu dipikul oleh pucuk pimpinan.

Beliau berkata tiga daripada jawatan itu wajar dipertandingkan di dalam pemilihan Muktamar PAS manakala dua lagi dilantik oleh presiden.

"Jumlah ahli yang menyertai PAS meningkat setiap masa. Ini menyebabkan keperluan tanggungjawab kepimpinan juga bertambah dan perlu diwujudkan jawatan tambahan," katanya kepada pemberita pada Muktamar PAS ke-56 di Pusat Tarbiyah Islamiyah Kelantan (PUTIK) di Kota Bharu hari ini.

Dewan Muslimat PAS semalam meluluskan usul agar diwujudkan satu jawatan naib presiden untuk muslimat sebagai pengiktirafan kepada perjuangan mereka dan turut mencadangkan satu jawatan pesuruhjaya keempat untuk di peringkat PAS negeri.

Mengenai cadangan pelantikan dua jawatan naib presiden oleh presiden, Mahfuz berkata ia perlu untuk membawa keseimbangan dengan memberikan contoh jika tiga naib presiden yang dipilih adalah wanita, dua lagi jawatan naib presiden boleh dipilih daripada lelaki.

Beliau berharap dewan parti akan mengusulkan cadangannya itu pada muktamar yang sedang berlangsung atau pada muktamar akan datang.

-Bernama-

Tiada ulasan: