"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Yang Pasti Inilah Dalang Sebenar Tragedi Lahad Datu?

Siapa Dalang Sebenar Tragedi Lahad Datu?
rozmal
Syaitan gemar dengan perpecahan dan kemusnahan manusia seperti janjinya di depan Allah SWT untuk melakukan apa juga tindakan yang memusnahkan kehidupan manusia. Syaitan berasal daripada api dan tabiatnya untuk melalaikan manusia.

Oleh itu, ia wujud di mana saja manusia berada. Ia mempunyai kebolehan menyerupai sesuatu di alam nyata, memperalatkan tubuh manusia, malah boleh hidup dalam badan orang yang disukainya.
Sesungguhnya syaitan itu berjalan dalam diri manusia mengikuti perjalanan darah.

Biasanya syaitan menyampaikan bisikan jahat supaya manusia melanggar segala arahan Allah SWT. Syaitan sentiasa membisikkan kata-kata ‘manis’ yang bersifat menghasut kepada manusia. Matlamatnya adalah untuk mencipta permusuhan dan kebencian semasa manusia.

Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya syaitan bermaksud untuk menimbulkan permusuhan dan kebencian antara kamu.” (Surah Al-Maidah, ayat 91)

Firman Allah SWT: “Hasutlah siapa yang dapat kamu (syaitan) hasut di antara mereka (manusia) dengan suaramu. Seranglah mereka dengan pasukanmu yang berkuda dan berjalan kaki. Dan jadikanlah mereka sekutumu dalam kekayaan harta dan anak-anak. Berilah mereka janji-janji. Dan tidaklah yang dijanjikan kepada manusia oleh syaitan melainkan tipu belaka.” (Surah al-Isra', ayat 64)

Dari sahabat bernama Jabir, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya iblis putus asa terhadap orang yang solat tetapi ia mampu memecah-belahkan perpaduan mereka.” (Riwayat Imam Bukhari)

2 ulasan:

Talhah berkata...

Iblis hanya menghasut. Yang buat keputusannya kita manusia.

Ada buat keputusan baik atau buruk kerana harta. Ada yang buat keputusan baik atau buruk kerana wanita (kerana lelaki muda yang belum mempunyai janggut pun ada. wanita tak mau). Ada membuat keputusan kerana kuasa.

Terserahlah mana yang kita pilih baik atau buruk. Jika keputusan kita salah atau tersilap jangan salahkan tukang hasut sahaja. Itu memang kerja dia. Salahkan diri sendiri dahulu.




Bang Azrin berkata...

salam reformasi, mohon tuan blog ini link kan blog ambe http://www.ohrakyat.org

semoga tuan menerima permintaan ambe.

ambe pemuda keadilan bahagian kangar dun sena.