"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ajal tercekik mata kambing

Agensi

New Delhi: Malang nasib lelaki berusia 50 tahun di sebuah bandar kecil di India, apabila meninggal dunia, awal minggu ini, selepas tercekik mata kambing yang separuh masak.

Times of India melaporkan, jurucakap polis memaklumkan kejadian berlaku ketika mangsa, Bagar Singh berkelah bersama rakannya di sebuah kampung di Chhattisgarh, yang terletak kira-kira 1,000 kilometer (km) dekat timur bandar ini.

Hasil siasatan mendapati Singh dan rakannya pertama kali pergi ke kuil, di mana kambing dikorbankan sebagai pertukaran untuk memenuhi hajat dan membeli kepala kambing di sana.

Mereka kemudian ke sebuah kampung di pinggir daerah Surajpur dan pergi ke satu lokasi perkelahan.

Singh sudah terlalu banyak minum arak apabila dia mengambil mata kambing itu, walaupun sebelum ia masak sepenuhnya.

Dia kemudian menelan mata kambing ituy yang berdiameter kira-kira lima sentimeter (sm) sebelum tercekik.

Rakannya kemudian membawanya ke hospital sejauh tujuh km sebelum mangsa disahkan meninggal dunia sebaik tiba di sana

"Bebola mata separuh masak, diameter sekitar dua inci, tersangkut di dalam saluran pernafasan, menyebabkan sistem pernafasan tercekik.

"Ia mungkin sebab utama kematian. Selain itu, lelaki itu mabuk, yang membawa kepada masalah pernafasan.

"Apabila masalah itu berlaku, kemungkinan makanan tercekik dalam saluran pernafasan adalah tinggi jika makanan tidak dikunyah dengan betul," kata Dr Swapnil Gupta seperti dilaporkan The Times of India.

Sementara itu, Dr Shailendra Gupta, seorang profesor madya di Kolej Perubatan Kerajaan Ambikapur berkata, mata kambing mempunyai konsistensi jeli dan mudah melekat pada otot saluran pernafasan.

Tiada ulasan: