"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hanya separuh kerusi DUN Kedah "sangat selamat" untuk PN - Malaysiakini

PAS tak lihat PH-BN sebagai ancaman di Kedah
Malaysiakini

PAS Kedah tidak melihat mereka mampu ditewaskan dalam pilihan raya negeri bulan depan.

Mengulas ikrar Ketua Setiausaha Pakatan Harapan (PH) Saifuddin Nasution sebelum ini, parti itu mengetengahkan kemerosotan teruk lawan mereka dalam pilihan raya umum lepas.

“Baik, cuba imbas prestasi PH dalam PRU-14 dan betapa menjunamnya sokongan rakyat Kedah terhadap PH,” Ketua Pemuda PAS Kedah Nasrun Othman.

Berikut ringkasan perbandingan kemenangan antara pilihan raya umum ke-14 dan ke-15 seperti dinyatakan Nasrun:

PRU-14 (DUN)

PH 18 kerusi
PAS 15 kerusi
BN 3 kerusi

PRU-14 (Parlimen)

PH 10 kerusi
PAS 3 kerusi
BN 2 kerusi

PRU-15

PN 14 kerusi
PH 1 kerusi

Menyindir Saifuddin, Nasrun mengulangi kenyataan Menteri Besar Kedah Sanusi Muhammad Sanusi Md Nor sebelum ini bahawa “angan-angan itu percuma”.

Kemenangan besar PN di Kedah dalam PRU15 apabila meraih 14 daripada 15 kerusi parlimen yang dipertandingkan mudah membawa kepada tanggapan bahawa PN akan sekali lagi menang dalam pilihan raya negeri (PRN).

Analisis data PRU 2022

Bagaimanapun, analisis Malaysiakini berdasarkan data pilihan raya umum (PRU) 2022 yang dibeli daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mendapati hanya separuh kerusi DUN Kedah "sangat selamat" untuk PN.

Dalam PRU itu, hanya terdapat 14 kerusi DUN yang PN meraih lebih 60 peratus undi–nilai ambang yang sering digunakan bagi menentukan sesuatu kerusi itu sebagai sangat selamat.

Malah, jumlah keseluruhan undi yang diraih PN di Kedah hanya 56 peratus, berbeza dengan Terengganu dan Kelantan di mana gabungan itu meraih hampir dua pertiga undi.

Dalam kata lain, dalam tiga negeri yang dikuasainya, PN memiliki takat sokongan paling lemah di Kedah.

Menurut analisis Malaysiakini juga, perubahan undi sebanyak 14 peratus, dengan corak keluar mengundi yang sama dengan pilihan raya negeri Johor 2022, memadai untuk PH-BN merampas Kedah dengan majoriti mudah.

Tiada ulasan: