"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar: Adakah kerana tak berjubah, serban saya anti-Islam

Mohamad Fadli

PETALING JAYA: Perdana Menteri Anwar Ibrahim membidas kritikan dan tuduhan beliau dan kerajaan perpaduan anti-Islam.

Anwar mempersoalkan bagaimana tuduhan itu dibuat sedangkan peruntukan untuk Islam lebih tinggi berbanding kerajaan terdahulu.

“Bagaimana nak kata kita anti-Islam. Di mana?…kerana saya tak berjubah dan serban,” katanya dalam majlis amanat perdana menteri kepada penjawat awam Negeri Sembilan.

Anwar turut meminta pengkritiknya membuktikan program apa yang beliau anjurkan sehingga boleh dianggap menentang Islam dan meremehkan martabat bahasa Melayu.

Katanya, peruntukan diberikan kerajaan perpaduan untuk memartabatkan bahasa Melayu lebih tinggi berbanding era pemerintahan Bersatu dan PAS sebelum ini.

“Mana anti-Islam. Pimpinan DAP, Loke Siew Fook turut menyokong langkah selamatkan hutang peneroka Felda. Di mana pengkhianatan DAP,” soalnya.

Beliau juga mendakwa, kerajaan pimpinan Dr Mahathir Mohamad pada 1999 yang membatalkan bantuan untuk sekolah agama rakyat.

Anwar berkata, beliau memilih laluan berbeza daripada menyokong Mahathir kerana mahu memberi bantuan untuk sekolah agama rakyat.

“Bantuan untuk sekolah agama rakyat dulu dibatalkan sama sekali oleh Mahathir pada 1999. Semua (sekolah) agama rakyat dibatal peruntukan sama sekali. Sekarang mereka (pembangkang) bersama dia.

“Saya memilih untuk berbeda…kita akan bantu semua sekolah agama rakyat,” katanya.

Tiada ulasan: