"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SAH!! Lebai ni kaki kelentong

Pengusaha, ejen: Tiket bas balik PRN masih banyak, jualan baru mula
N Faizal Ghazali

Pengusaha bas ekspres memaklumkan penjualan tiket bas dari destinasi seluruh negara ke Kelantan pada tarikh menjelang pilihan raya negeri (PRN) baru sahaja dibuka penjualannya hari ini.

Pemilik Konsortium E-Mutiara Berhad Che Ibrahim Che Ismail berkata, setakat ini syarikatnya membuka jualan tiket dengan kuantiti bas seperti biasa.

“Undi tarikh balik mengundi kita mulakan jualan pada hari ini secara atas talian atau fizikal. Tiket bas Mutiara masih banyak dari semua destinasi ke destinasi di Kelantan.

“Setakat ini kita buka jualan seperti biasa, membabitkan 15 buah bas dari Lembah Klang dan masing-masing empat buah bas dari negeri-negeri lain seperti Johor atau negeri dari Utara untuk sehari,” katanya kepada Malaysiakini, ketika ditanya berhubung dakwaan tiket-tiket bas ke destinasi negeri Kelantan pada tarikh menjelang PRN sudah habis terjual.

Che Ibrahim berkata pihaknya juga akan merancang penambahan jumlah bas sekiranya tiket sedia ada tidak dapat menampung permintaan pengguna.
           Syahir Che Sulaiman
Terdahulu Malaysiakini melaporkan Ahli Parlimen Bachok Mohd Syahir Che Sulaiman mendakwa tiket bas untuk pulang ke Kelantan pada hari-hari sebelum pengundian 12 Ogos telah habis dijual.

Berucap dalam satu ceramah di Kelantan semalam, dia berkata ia berikutan keghairahan pengundi Kelantan untuk mengundi di negeri yang dikuasai PAS itu.

Syahir juga mendakwa tiket penerbangan pergi balik ke Kota Bharu telah melonjak naik selepas pengumuman tarikh pengundian oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam.

“Dalam duduk isytihar tarikh PRN pada 12 Ogos, dah heboh dah di kalangan anak muda khususnya golongan perantau Kelantan menyatakan tiket bas habis belaka dah. Habis tiket bas,” katanya.

Bagaimanapun, semakan Malaysiakini dalam talian mendapati apa yang didakwa ahli politik PAS itu adalah tidak benar.

Setakat jam 10.40 pagi hari ini, beberapa laman tempahan tiket dalam talian menunjukkan terdapat banyak tiket bas disediakan dari Lembah Klang, Johor dan Pulau Pinang ke Kelantan.

Dalam respons segeranya, Syahir mempertahankan kenyataannya dengan berkata tiket bas ke lokasi lain di Kelantan sudah habis dijual, manakala tiket ke Kota Bharu terjual dengan pantas.

"Terima kasih @malaysiakini buat semakan. Saya pun buat semakan petang semalam, selepas kawan-kawan maklumkan dalam Whatsapp Group perantau.

Tiket bas destinasi kampung, selain Kota Bharu, termasuk Bachok petang semalam sudah sold out. (Untuk) destinasi Kota Bharu makin cepat terjual," katanya di Twitter.

Sementara itu ejen penjualan tiket bas ekspres Izani Zakaria ketika dihubungi turut memaklumkan masih terhadap banyak tiket bas dijual untuk ke destinasi di Kelantan.

Malah dia berkata masih ada syarikat-syarikat bas yang belum membuka penjualan tiket bagi tarikh menjelang PRN.

“Setakat semakan saya masih banyak tiket bas ke destinasi ke Kelantan pada tarikh-tarikh sebelum hari PRN dan selepas itu.

“Masih ada syarikat bas gergasi yang belum buka jualan tiket pada tarikh berkenaan. Sebab masih ada masa lebih kurang sebulan lagi. Mungkin mereka sedang merancang untuk sediakan bas tambahan misalnya.

“Jadi tak timbul soal tiket bas untuk balik mengundi dah habis dijual,” jelasnya.

Tiada ulasan: