"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

3,000 doktor kontrak letak jawatan sejak 3 tahun lalu

K. Parkaran

PETALING JAYA: Seramai 3,046 doktor kontrak meletak jawatan dalam tempoh tiga tahun lalu, menurut Kementerian Kesihatan, jumlah yang dianggap membimbangkan oleh seorang senator.

Dalam jawapan bertulis kepada Dr RA Lingeswaran, Kementerian Kesihatan (KKM) berkata seramai 924 doktor kontrak meninggalkan perkhidmatan awam tahun lalu.

Sejumlah 1,354 meletak jawatan pada 2022, dan 768 lagi pada tahun sebelumnya.

Antara alasan diberikan oleh doktor kontrak ketika meninggalkan perkhidmatan awam adalah mendapat tawaran lebih baik di sektor swasta dan universiti awam, masalah peribadi dan isu kesihatan.

Mengulas perkara itu, Lingeswaran berkata jumlah doktor meninggalkan perkhidmatan awam adalah membimbangkan. Beliau menggesa kajian mendalam dilakukan untuk mencari punca sebenar doktor kontrak meletak jawatan.

“Kementerian juga mesti mencari punca adakah doktor kontrak ini meletak jawatan kerana kecewa akibat menunggu terlalu lama untuk pelantikan tetap.

“Ia juga mungkin mereka terpaksa bekerja terlalu lama ketika ditempatkan di hospital,” kata bekas pengarah Hospital Sungai Bakap itu kepada FMT.

Lingeswaran berkata, pada akhir tahun lalu terdapat 14,511 doktor kontrak berkhidmat di Kementerian Kesihatan, ditambah 6,478 doktor pelatih (housemen) dan 8,033 pegawai perubatan menunggu lantikan tetap.

Katanya, berdasarkan jawapan bertulis KKM, sejumlah 9,822 pegawai perubatan kontrak diberi jawatan tetap dari 2019 hingga 2023.

Bagi tempoh dua tahun akan datang, kementerian menyasarkan untuk menempatkan 6,000 pegawai perubatan kontrak ke jawatan tetap.

“Doktor yang terjejas sudah pasti gembira jika kajian itu dilakukan secepat mungkin kerana ia mungkin menghalang mereka daripada meninggalkan perkhidmatan awam,” katanya.

Pada Februari tahun lalu, KKM mendedahkan sejumlah 3,386 daripada 29,548 pegawai perubatan kontrak yang dilantik meletak jawatan dari 2017 hingga 2021.

Menteri kesihatan ketika itu Dr Zaliha Mustafa berkata, salah satu sebab mereka meletak jawatan adalah mahu menyertai sektor swasta atau badan berkanun lain yang menawarkan ganjaran lebih menarik.

Katanya, sebahagian lagi mahu membuka klinik sendiri, melanjutkan pelajaran, berhijrah ke luar negara atau berhenti akibat masalah peribadi dan faktor kesihatan termasuk tekanan perasaan.

Tiada ulasan: