"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Belut 30 sm hidup dalam perut lelaki

Agensi
BELUT hidup sepanjang 30 sm ditemukan dalam perut pesakit berkenaan. FOTO Agensi
BELUT hidup sepanjang 30 sm ditemukan dalam perut pesakit berkenaan. FOTO Agensi
Hanoi: Doktor di Vietnam menyelamatkan nyawa seorang lelaki dengan mengeluarkan belut hidup sepanjang 30 sentimeter (sm) dari perutnya, yang menembusi usus, pada 20 Mac lalu, lapor portal Oddity Central.

Pesakit, lelaki berusia 34 tahun itu, dimasukkan ke Pusat Perubatan Daerah Hai Ha di Wilayah Quang Ninh, Vietnam, dengan kekejangan perut yang teruk.

Memandangkan pesakit terlalu sakit untuk ditanya mengenai simptom dialami, kakitangan hospital menjalankan X-ray dan ultrabunyi yang menunjukkan ada objek asing di dalam perut, berlaku kebocoran usus dan peritonitis.

Doktor memutuskan bahawa tindakan terbaik adalah menjalankan pembedahan bagi membuang objek yang mencurigakan, dan cuba mengurangkan kerosakan pada usus lelaki itu.

Selepas membuka perut pesakit, doktor terkejut apabila mendapati objek asing itu adalah belut hidup sepanjang 30 m.

Selepas mengeluarkan belut itu, doktor terus mengeluarkan segmen usus, prosedur yang berpotensi tinggi untuk jangkitan kerana berdekatan dengan kawasan rektum.

Lelaki itu bernasib baik kerana pembedahan itu berjaya sebelum dia dilaporkan stabil.

Ditanya bagaimana belut besar itu boleh berada di perutnya, lelaki berkenaan tidak dapat memberikan jawapan yang jelas.

Tetapi, doktor percaya haiwan licin itu merangkak dari dubur ke kolon pesakit, menggigit melalui usus dan masuk ke bahagian perut.

Namun, apa yang benar-benar mengejutkan kakitangan hospital adalah belut itu ditemukan masih hidup di dalam badan lelaki itu.

Tiada ulasan: