"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ratusan berarak tuntut keadilan remaja terbunuh dilanggar polis

AFP
Orang ramai berhimpun secara aman di pinggir bandar Paris semalam untuk menuntut keadilan bagi seorang remaja yang terbunuh dalam satu perlanggaran dengan kereta polis. - Foto REUTERS
Orang ramai berhimpun secara aman di pinggir bandar Paris semalam untuk menuntut keadilan bagi seorang remaja yang terbunuh dalam satu perlanggaran dengan kereta polis. - Foto REUTERS
BOBIGNY, PERANCIS: Ratusan orang berarak secara aman di pinggir bandar Paris semalam untuk menuntut keadilan bagi seorang remaja yang terbunuh dalam satu perlanggaran dengan kereta polis, minggu lalu.

Kematian Wanys R mencetuskan ketegangan di bandar La Courneuve, berhampiran lokasi utama untuk Sukan Olimpik Paris pada musim panas ini.

Pada 13 Mac lalu, polis mengejar sebuah skuter yang dipandu remaja berusia 18 tahun itu di bandar berhampiran Aubervilliers yang dikatakan enggan patuh selepas diarah berhenti.

Satu video yang dikongsi secara meluas dalam talian menunjukkan sebuah kereta polis melanggar skuter itu, membunuh penunggang dan mencederakan penumpangnya.

Polis setakat ini mendapati ia adalah satu kemalangan namun keluarga mangsa menuduh polis sengaja melanggar skuter itu.

Abang mangsa yang enggan dikenali bercakap kepada pemberita di tangga dewan bandar La Courneuve. "Adik lelaki saya dibunuh polis. Mereka memutuskan untuk mengambil nyawanya secara tidak adil.

"Kami hanya mencari keadilan. Tiada keganasan, tiada yang keterlaluan," katanya yang memakai pelitup muka hitam dan cermin mata hitam sebelum perarakan bermula.

"Polis menjadikan ia perkara biasa untuk membunuh orang seperti dia, orang muda," kata rakan sekolah mangsa, Taif, 17, yang enggan memberikan nama penuhnya.

Pada petang Ahad, orang ramai melepaskan bunga api secara bertalu-talu di balai polis La Courneuve, menurut rakaman yang disiarkan di media sosial.

Polis berkata, penyerang turut membaling batu dan molotov cocktail.

Polis bertindak balas dengan bom tangan, gas pemedih mata dan peluru kilat. Balai polis itu tidak mengalami kerosakan.

La Courneuve terletak di pinggir bandar utara Paris, di jabatan Seine-Saint-Denis yang menjadi tuan rumah venue temasya Olimpik, termasuk stadium utama Stade de France.

Pada Jun, video seorang pegawai polis menembak mati Nahel M berusia 17 tahun mencetuskan rusuhan pada waktu malam di pinggir bandar Paris dan kawasan lain yang serba kekurangan.

Anggota polis yang melepaskan tembakan maut itu didakwa atas kesalahan pembunuhan yang disengajakan.

Tiada ulasan: