"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Andainya Datuk Seri Najib Menjadi Perdana Menteri…

Oleh Kerajaan Rakyat

Amalan biasa parti UMNO yang telah membentuk kerajaan persekutuan Malaysia sejak lebih 50 tahun dulu, presiden parti tersebut secara langsung akan diangkat menjadi Perdana Menteri. Ini hak mereka walaupun perlembagaan tidak mensyaratkan begitu.

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dilaporkan akan menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Datuk Seri Najib selepas perhimpunan agong parti tersebut akhir Mac ini. Telah menjadi tradisi UMNO/BN menyerahkan kuasa perdana menteri yang akan mentadbir negara yang mempunyai lebih 27 juta RAKYAT seolah-olah jawatan tersebut warisan datuk nenek moyong mereka.

Saya tidak berminat membicarakan budaya mereka menyerahkan kuasa mentadbir negara dengan cara yang amat tidak demokratik itu. Apa yang ingin saya sentuh adalah apakah yang dapat RAKYAT Malaysia banggakan andainya Datuk Seri Najib menjadi perdana menteri?

Senarai berikut mungkin tidak lengkap, tetapi memadai untuk kita menilai - andainya Datuk Seri Najib menjadi Perdana Menteri Malaysia, maka sejarah akan terukir:

1. Perdana Menteri pertama yang diangkat menjadi wakil rakyat BUKAN kerana potensi peribadinya tetapi kerana mengenang jasa arwah bapanya.

2. Perdana Menteri pertama yang mempunyai sejarah “duda mengahwini janda”.

3. Perdana Menteri pertama yang dikaitkan dengan konspirasi pembunuhan zalim warga Mongolia.

4. Perdana Menteri pertama yang tidak merasa malu atau rasa bersalah mengizinkan isterinya berlaku sumbang bersama pelakon lelaki Bollywood di hadapan orang ramai.

5. Perdana Menteri pertama yang dikaitkan dengan perbuatan rasuah bernilai ratusan juta ringgit.

6. Perdana Menteri pertama yang didakwa berlaku sumbang dengan seorang artis wanita tempatan di Port Dickson.

7. Perdana Menteri pertama yang melakukan penyembunyian wakil rakyat demi menjatuhkan sebuah kerajaan negeri pilihan RAKYAT.

8. Perdana Menteri pertama yang didakwa melakukan perhubungan sulit dengan wanita Mongolia yang kemudiannya mati dibunuh.

9. Perdana Menteri pertama yang diketahui umum terlalu menurut telunjuk isteri.

10. Perdana Menteri pertama yang telah diperakukan melalui ‘Akuan Bersumpah’ telah menggunakan khidmat bomoh Hindu untuk tujuan tertentu.

Sambungan kepada senarai di atas saya serahkan kepada RAKYAT Malaysia lainnya untuk meneruskan…                                                                                                                       http://anwaribrahimblog.com/

Tiada ulasan: