"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerajaan perpaduan: Saya serah kepada parti-parti politik - Abdul Hadi

SHAH ALAM: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang masih yakin dengan pendekatan kerajaan perpaduan untuk membawa perubahan lebih baik dalam negara ini - tetapi menyerahkan kepada parti-parti politik untuk mempertimbangkannya.


"Sekiranya cadangan ini dipersetujui ia bukan sekadar perlu dipertimbangkan, bagaimana untuk melaksanakan (kerajaan perpaduan) perlu dibincang secara lebih serius," kata beliau dalam sidang akhbar selepas menyampaikan ucaptama sempena muktamar PAS ke-55 di Stadium Melawati hari ini.

Kata Presiden PAS itu, beliau bagaimanapun akui idea itu suatu yang baru bagi rakyat dan tidak boleh terburu-buru untuk terus melaksanakannya.

Menjelaskan tentang idea itu, beliau mengulangi kerajaan perpaduan bertujuan mewujudkan suasana politik yang lebih baik disamping menyelesaikan banyak masalah melibatkan politik, ekonomi dan sebagainya.

Ditanya mengenai reaksi pemimpin parti lain dalam Pakatan Rakyat tentang idea itu, Abdul Hadi berkata beliau telah memaklumkannya sebelum beliau bercakap kepada media.

Abdul Hadi telah melontarkan idea kerajaan perpaduan selepas pilihan raya umum lalu dan menyebutnya secara jelas ketika krisis politik di Perak bermula.

Kata beliau idea itu mengajak semua parti-parti membentuk satu sistem politik baru bagi menggantikan sistem yang sedia ada yang hanya memihak kepada Barisan Nasional sahaja.

Katanya, sistem kerajaan perpaduan itu membentuk sistem pemerintahan tanpa pembangkang dimana semua parti politik yang memenangi pilihan raya dilibatkan dalam pemerintahan melalui cara pembahagian yang sesuai.

Bagaimanapun diperingkat awal idea tersebut mendapat reaksi negatif dari kalangan penyokong Pakatan Rakyat serta menimbulkan kontroversi dikalangan ahli PAS sendiri.

Abdul Hadi ketika ditanya bagaimana reaksi tentang idea itu ketika ini, beliau berkata semakin ramai yang berminat memperkatakannya termasuk di kalangan pemimpin Barisan Nasional.

Tiada ulasan: