"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muktamar PAS 55 : Dewan ulama berjaya mantapkan ahli

Zain Hashim

SHAH ALAM, 5 Jun (Hrkh) - Penggulungan yang dibuat oleh Timbalan Ketua Ulama, Ustaz Hashim Jasin berkenaan isu wala, ukhuwah dan tarbiyah mendapat perhatian penuh daripada perwakilan yang menghadiri Muktamar dewan berkenaan kali ke-48 di Auditorium Muzium Shah Alam dekat sini semalam.

Beliau berkata, sesungguhnya Dewan Ulama PAS berjaya memantapkan ahli-ahli PAS seluruh negara dalam program usrah hingga menjadikan mereka sangat berlainan dengan ahli-ahli Umno dari sudut penampilan, cara berfikir dan penggarapan maklumat mengenai Islam.

Beliau membuat contoh di Perlis, walaupun negeri itu kecil, namun PAS yang terdiri daripada dewan hariannya serta sayap-sayap parti berhimpun sekurang-kurangnya sebulan sekali untuk berunsrah bagi memantapkan jati diri serta kefahaman terhadap perjuangan Islam.

Muktamar kali ini merupakan yang terakhir baginya kerana beliau tidak mempertahankan jawatan selaku Timbalan Ketua Dewan Ulama bagi memberi laluan kepada mereka yang lebih berhak, berketerampilan dari sudut fizikal dan ilmu pengetahuan duniawi dan ukhrawi.

Dari sudut wala pula tegas beliau, secara peribadi beliau berpuas hati kerana ia masih berjalan pada landasan yang betul, walaupun tidak akan mempertahan sebarang jawatan dalam parti, namun beliau akan memberikan sepenuh wala kepada pimpinan selagi ia tidak bercanggah dengan hukum Allah SWT.


Tiada ulasan: