"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kelantan terima sumbangan 7 juta, bina masjid

Rizal Tahir
Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini telah menerima sumbangan derma dan wakaf bagi pembinaan Masjid Al Hussin, Bandar Baru Tunjung dekat sini yang bernilai RM7juta.

Masjid berkenaan diberi nama Al Husin mengambil sempena nama penyumbang terbesar masjid tersebut Tan Seri Rashid Hussin, yang juga merupakan tokoh korporat.

Masjid berkenaan akan dibena di atas tanah seluas 5.5 ekar yang dibeli dari pemilik individu sejak beberapa tahun lalu menerusi 26 orang pemilik dengan nilaian RM2.6juta.

Tuan Guru ketika berucap pada majlis itu memberitahu pembinaan masjid berkenaan akan melengkapkan lagi pembinaan Bandar Baru Tunjung yang telah dirancang enam tahun lalu.

Menurutnya, masjid yang bercirikan seni bena warisan klasik Othmaniah Turki itu bakal memuatkan 2,000 jemaah pada satu satu masa.

"Adalah diharapkan ianya menjadi mercu tanda baru bagi bagi negeri ini khususnya Bandar Baru Tunjung yang bakal diwujudkan,"ujarnya.

Sehubungan itu beliau menyeru rakyat Kelantan yang bersifat dermawan supaya meningkat gandakan usaha derma pada bulan Ramadan yang semakin di penghujungnya.

ImageKatanya, hanya amalan derma, membaca al Quran, berdoa, berzikir dan pelbagai lagi amalan mulia lain akan membantu seseorang itu di akhirat nanti.

"Kita hari ini memohon sumbangan derma dari orang ramai untuk memberi peluang pada mereka berderma atau mewakafkan tanah untuk pembinaan masjid, walaupun kerajaan negeri telah melunaskan pampasan tanah kepada 26 orang pemilik semalam,"ujarnya.

Sementara itu Tan Sri Rashid Husin sekali lagi menyumbangkan sejumlah RM50,000 untuk tapak pembinaan masjid, turut menghulurkan sumbangan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), PMBK Sawit, Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK).

Turut menderma beberapa Pejabat Tanah dan Jajahan di negeri Kelantan, ahli perniagaan,individu serta rakan rakan media.

Tiada ulasan: