"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


Rumah terbuka PM: Siapa yang tanggung kosnya? / UBN Najib Altantuya

ayahteh
Assalamualaikum, PM Najib Altantuya telah mengumumkan untuk mengadakan rumah terbuka hari raya di kediaman rasminya di putrajaya.

Sehubungan itu, semua rakyat(termasuk warga asing barangkali) dijemput untuk memeriahkan rumah terbuka tersebut pada hari raya pertama.Bas bas juga disediakan bagi tujuan mengangkut rakyat ke rumah terbuka tersebut.

Indah bunyi nada jemputan tersebut dan baik hatinya PM Malaysia terhadap rakyatnya.Seperti tahun tahun yang lalu, rumah terbuka PM mungkin akan dipenuhi oleh warga asing yang tidak pulang beraya di negara mereka.Sekali lagi, gambaran kemurahan hati seorang PM sehingga saudara seagama dari seberang juga tidak dilupakan.

Namun, disebalik kemurahan hati PM ini, timbul persoalan tentang siapa sebenarnya menanggung kos pembiayaannya?.kalau tidak silap, kos rumah terbuka hari raya PM tahun lalu yang mencecah RM1 juta ditanggung oleh rakyat Malaysia apabila terdapat aliran kewangan sebanyak jumlah itu direkodkan dalam akaun kerajaan. Rakyat yang membaiyai rumah terbuka hari raya PM si zaman Dollah Badawi sekalipun yang ditonjolkan ialah keperihatinan seorang PM terhadap rakyatnya dan warga asing(setengahnya mungkin merupakan pendatang tanpa izin).

Demikianlah dalam masa 4 atau 5 tahun yang lalu, Dollah Badawi klentong rakyat dengan nama rumah terbuka hari raya PM yang kalau tidak silap pada tahun pertama beliau menjadi PM, rumah terbuka hari raya PM di adakan 2 kali, satu di PWTC dan satu lagi di Kepala Batas, kawasan parlimennya.Tetapi malang sekali kerana rakyat diperdayakan dengan nama rumah terbuka hari raya PM ini yang kosnya ditanggung oleh rakyat, malah PM mungkin tidak mengeluarkan satu senpun untuk rumah terbuka tersebut.

Hampeh sungguh PM macam ni.Entah selama ini berapa banyak wang rakyat dibelanjakan untuk rumah terbuka hari raya PM dan berapa banyak pula diputar ligat untuk disapu oleh kroni juga atas nama rumah terbuka hari raya PM.

Oleh itu, timbul persoalan yang serupa, siapakah yang akan menanggung kos rumah terbuka hari raya PM tahun ini?Rumah terbuka yang kali ini dibuat atas nama PM baru, Najib Altantuya.Apakah akan sama seperti rumah rumah terbuka terdahulu di mana perbelanjaannya ditanggung oleh rakyat?Dan apakah kali ini masih ada peruntukan untuk kroni dengan nama rumah terbuka hari raya PM?Kalau benar kos akan ditanggung rakyat dan kalau benar peruntukan bagi kroni turut ditanggung rakyat, maka tidak layak di namakan rumah terbuka hari raya PM sebaliknya, ianya harus di namakan rumah terbuka hari raya "sengsara" rakyat.

Najib Altantuya harus sedar dan harus perlu menerima hakikat bahawa zaman berbelanja mewah dengan duit rakyat semakin berlalu dan setiap perbelanjaan demikian seandainya dilakukan lagi oleh mana mana pemimpin kerajaan pasti akan diteropong oleh rakyat dan pemimpin pemimpin kerajaan semua tidak ada ruang untuk mengelak.Dan yang mungkin jadi kepastian ialah pemimpin pemimpin kerajaan yang bermewah dengan duit rakyat bakal dibawa ke muka keadilan satu hari nanti.Untuk Najib Altantuya, keluarkan kos peribadi untuk mengadakan hari terbuka hari raya PM tahun ini dan buktikan kepada rakyat bahawa anda ialah PM yang sanggup bergolok bergadai untuk rakyat.
-tkodaily.net-

Tiada ulasan: