"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

TH memang 'bailout' 1MDB - Mahathir: Ahli Parlimen Umno ni kata bodoh tak tau beza pelaburan denga bail-out


Walaupun menteri Umno menafikan, Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan bahawa pembelian tanah dalam projek 1Malaysia Developement Bhd (1MDB) oleh Tabung Haji sebagai tindakan penyelamatan.


“Wang tabung haji adalah dari pencarum dan Tabung Haji hanya diamanahkan untuk mengurus dengan baik, dengan cara yang dihalalkan oleh Islam.

"Wang ini bukan milik Tabung Haji.

“Amatlah menyedihkan apabila wang ini diguna untuk bailout (pemulihan) hutang 1MDB,” katanya merujuk urus niaga tanah di Tun Razak Exchange (TRX).

Menulis di blognya hari ini, Mahathir berkata rancangan 1MDB itu perlu dibatalkan segera kerana Pencarum berharap duit yang disimpan dengan Tabung Haji diurus untuk kebaikan mereka.

“Inikah cara Tabung Haji mengguna duit orang ramai yang diamanahkan kepadanya,” soalnya.

“Pencarum berharap duit yang disimpan dengan Tabung Haji diurus untuk kebaikan mereka tetapi wang ini diguna untuk menyelamatkan 1MDB yang telah hilangkan berbilion ringgit.”

Menteri: Pelaburan bukan penyelamatan

Beliau mendakwa urus niaga yang mendapat perhatianbanyak pihak itu juga membolehkan 1MDB mendapat untung besar.

”Tanah Tun Razak Exchange seluas 70 ekar dibeli oleh 1MDB dengan harga RM194.1 juta untuk 70 ekar.

"Sekarang Tabung Haji membeli satu setengah ekar dengan harga 188.5 juta ringgit, hampir sama dengan harga 1MDB beli 70 ekar. Untung besarlah 1MDB.

“Sebenarnya tanah ini, asalnya untuk mengadakan pusat dagangan bumiputera.

"Tetapi 1MDB telah mengenepikan projek ini,” katanya lagi.

Menteri Umno Datuk Abdul Rahman Dahlan (atas), ketika mengulas dakwaan penyelamatan 1MDB oleh Tabung Haji, menulis di Twitter bahawa terdapat perbezaan antara penyelamatan dan pelaburan.
Mana @Khairykj @mpkotabelud? Mana suara kamu bila Tabung Haji bailout 1MDB? Dah la dulu backup NFC beli kondo! @azeezputera ni geng kamu
@rafiziramli Jangan jadi badut politik YB. Jangan nak lagak bodoh tak atau beza pelaburan dan bail-out! @Khairykj @azeezputera
-malaysiakini-

Tiada ulasan: