"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anggota Paskau cemas, payung terjun utama tidak terbuka

Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@mediaprima.com.my
Payung terjun anggota Paskau  yang tidak berfungsi tular di media sosial ketika melakukan latihan bersepadu AMTOP Siri 1/23 di Kuantan Pahang. FOTO IHSAN PEMBACA
Payung terjun anggota Paskau yang tidak berfungsi tular di media sosial ketika melakukan latihan bersepadu AMTOP Siri 1/23 di Kuantan Pahang. FOTO IHSAN PEMBACA
Kuala Lumpur: Anggota komando elit Pasukan Khas Udara (Paskau) yang melaksanakan latihan bersepadu Air Mobility Tactical Operation (AMTOP) Siri 1/23 berhadapan detik cemas apabila payung terjun utama mengalami masalah teknikal sebelum berjaya mendarat di kawasan operasi latihan di Kuantan, Pahang pada minggu lalu.

Video aksi cemas dialami anggota Paskau itu turut tular di media sosial yang menunjukkan payung terjunnya tidak terbuka.


Difahamkan, payung terjun utama itu terpisah dari beg payung dan kemungkinan disebabkan masalah teknikal sebelum anggota Paskau terbabit menggunakan payung terjun cadangan untuk meneruskan latihan dan selamat mendarat.

Latihan bersepadu AMTOP Siri 1/23 itu membabitkan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) itu menggabungkan elemen Tentera Darat Malaysia (TDM) dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Latihan itu dikoordinasi oleh Markas Wilayah Udara 1 (Mawilud 1) sebagai hos yang dilaksanakan di kawasan operasi latihan sekitar Kuantan, Gong Kedak (Terengganu), Mersing (Johor) dan Pulau Pangkor (Perak).

Misi utama latihan itu adalah bagi melestarikan latihan antara skuadron-skuadron angkut dan helikopter TUDM dengan tugas operasi dan latihan yang sedia ada bersama pasukan khas TUDM dan pasukan sahabat ATM.

Selain itu, latihan terbabit juga untuk menguji keberkesanan peralatan yang sedia ada dan terkini bagi menambah baik serta mengemas kini prosedur sedia ada.

Tiada ulasan: