"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terima kasih bayar hutang, tapi jangan lupa baki RM2 juta – Bekas pencetak Harakah

SITI NUR ZAWANI

Pengurus NAJ Press Resourcess (M) Sdn Bhd, Hussin Jan yang merupakan bekas pencetak akhbar Harakah mengesahkan Pas sudah pun melunaskan hutangnya berjumlah lebih setengah juta ringgit.

Ketika dihubungi Harapan Daily, Hussin memberitahu hutang bernilai RM659,000 itu dibayar pada Isnin baru-baru ini iaitu 11 Mac lalu.

Sambil mengucapkan terima kasih atas komitmen Pas melangsaikan hutang, Hussin bagaimanapun mengingatkan parti itu agar tidak lupa dengan hutang yang berbaki lebih RM2 juta.

Sejak 2019, Pas mempunyai pertikaian hutang yang melibatkan Harakah dan dua pencetaknya iaitu – Angkatan Edaran Enterprise Sdn Bhd dan NAJ Press Resources.

Jumlah hutang dengan Angkatan Edaran dikatakan berjumlah lebih RM2 juta, namun syarikat itu telah diisytiharkan muflis.

Bagaimanapun, pengurusan yang sama menubuhkan NAJ Press Resources sebagai pengganti dan terus mencetak Harakah ketika itu.

“Semua hutang dari Angkatan Edaran dia (Pas) pernah bersetuju untuk letak atas nama NAJ. Dia yang bersetuju supaya hutang itu dialihkan kepada NAJ. Tapi bila nak bayar, dia tak nak bayar semua.

“RM659,000 yang kita bawa ke mahkamah pun sebab mereka tak nak bayar.

“Terima kasihlah dah bayar. Tapi pada masa sama, jangan lupa baki lagi RM2 juta lebih tu. Kalau boleh bayarlah. Kita ini orang Islam kan. Tak kiralah syarikat itu bankrap ke tidak, hutang itu wajib bayar,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Pada masa sama Hussin berkata, beliau sebenarnya gembira selepas hakim mengarahkan Pas membayar hutang NAJ Press Resources kerana ia dapat membersihkan namanya yang selama ini dianggap sebagai ‘kaki fitnah’ oleh penyokong Pas.

“Selama ini penyokong Pas ini anggap saya fitnah. Bila mahkamah suruh bayar baru terbukti bahawa Pas tu betul-betul ada hutang dan saya pun tak memfitnah.

“Selama ini dia orang tak percaya, semua orang ingat saya ini pemfitnah. Sebelum ini orang cakap Hussin Jan ni kaki fitnah.

“Benda ini walaupun berkait politik tapi kena neutral lah. Kalau dia dah bayar kita jangan cakap tak bayar. Tak betul lah,” katanya lagi.

Notis hutang Harakah yang tular pada 2019
Pada 2019 tular notis yang mendedahkan jumlah tunggakan hutang akhbar rasmi Pas iaitu Harakah yang mencecah lebih RM3 juta

Kandungan notis itu memaparkan hutang cetakan Harakah, cetakan buku dan cetakan Siasah dengan jumlah keseluruhan sebanyak RM3,053,204.59.

Notis makluman mengenai penyata akaun itu ditandatangi Pengurus NAJ Press waktu itu dan dilaporkan bahawa jumlah hutang terkumpul itu adalah yang dipersetujui pihak Harakah.

Tiada ulasan: