"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bocor teknologi jet pejuang KF-21: Pejabat KAI diserbu polis

BHarianonline 
Model jet pejuang tempatan Korea Selatan, KF-21. - Foto AGENSI
Model jet pejuang tempatan Korea Selatan, KF-21. - Foto AGENSI
SEOUL: Ibu pejabat Korea Aerospace Industries (KAI) diserbu polis Korea Selatan pada Jumaat berhubung dua warga Indonesia yang didakwa membocorkan teknologi berkaitan projek jet pejuang.

Kedua-dua jurutera itu dituduh melanggar Akta Program Pemerolehan Pertahanan Korea Selatan dan membocorkan teknologi berkaitan KF-21, jet pejuang tempatan Korea Selatan yang sebahagiannya disokong oleh Indonesia.

Serbuan bermula pada Khamis dan diteruskan untuk hari kedua, kata seorang pegawai di biro penyiasatan keselamatan Polis Wilayah Gyeongnam kepada Reuters.

Jurucakap KAI berkata, syarikat berkenaan memberi kerjasama penuh untuk memastikan ia dapat menyediakan apa sahaja yang diperlukan untuk siasatan polis bagi membuktikan kebenaran.

Jurucakap kementerian luar Indonesia bulan lalu memberitahu pemberita, kerajaan negara Asia Tenggara sedang mengumpul bukti mengenai dakwaan itu.

KF-21 adalah projek strategik kedua-dua negara dan mereka akan menguruskan sebarang masalah yang timbul daripada kerjasama ini sebaik mungkin, kata jurucakap itu pada masa itu.

Korea Selatan dan Indonesia menyelesaikan pertikaian mengenai pembiayaan untuk jet pejuang bersama itu pada 2022 dan sejak itu berjanji untuk mengembangkan kerjasama pertahanan.

Terdapat kebimbangan di Korea Selatan bahawa peraturannya tidak cukup kuat untuk menghalang percubaan untuk menyalurkan teknologi daripada syarikat teknologi tinggi. Suruhanjaya Penghukuman, yang diawasi oleh Mahkamah Agung Korea, tahun lalu memutuskan untuk mengeraskan hukuman dan memanjangkan tempoh penjara kerana membocorkan teknologi. - REUTERS

Tiada ulasan: