"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SPRM siasat hartawan Singapura, bekas bos GLC berkaitan kes Daim

Malaysiakini 

Siasatan SPRM ke atas Daim Zainuddin kini menjadikan dua individu korporat terkenal sasaran suruhanjaya antirasuah itu.

CNA Singapura melaporkan bahawa salah seorang yang disiasat ialah Akbar Khan, seorang hartawan dalam bidang hartanah mewah tempatan yang berasal dari Singapura.

Seperti Daim, ahli perniagaan Akbar Khan yang berusia 83 tahun diarahkan oleh SPRM untuk mengisytiharkan asetnya dan pegangan kewangan keluarganya.

Akbar ialah pemegang saham majoriti dan pengerusi BRDB Developments Sdn Bhd, yang merupakan pemaju hartanah mewah yang turut mempunyai projek di Australia, London dan Pakistan.

FMT memetik pengarah bahagian antipengubahan wang haram SPRM Zamri Zainul Abidin sebagai mengesahkan bahawa seorang ahli perniagaan Singapura sedang disiasat dan diarah mengisytiharkan hartanya.

Akbar, melalui jurucakapnya, enggan mengulas ketika dihubungi CNA.

“Memandangkan ini adalah perkara yang sedang berjalan, kami mengelak daripada mengulas butiran khusus. Fokus utama kami kekal pada memastikan siasatan yang adil,” kata jurucakap itu.

Akbar dilaporkan mula menjadi kawan Daim pada akhir 1980-an.

SPRM dilaporkan sedang meneliti dakwaan penghantaran balik saham beku bernilai AS$4 bilion yang pernah disenaraikan dalam Central Limit Order Book (CLOB), sebuah pasaran kaunter yang kini tidak berfungsi di Singapura yang berdagang dalam saham Malaysia.

Mereka juga dilaporkan sedang menyiasat perubahan dalam pegangan saham di konglomerat Multi-Purpose Holdings Bhd (MPHB) pada akhir 1990-an.

SPRM dilaporkan juga sedang meneliti pinjaman AS$140 juta unit MPHB kepada entiti British Virgin Islands yang digunakan untuk memperoleh blok kawalan saham MPHB.

Sementara itu, laporan CNA mendakwa bahawa beberapa hari sebelum SPRM soal siasat Akbar, ia juga telah soal siasat seorang bos GLC yang terkenal.

Siasatan itu dilaporkan berhubung rancangan kerajaan yang digembar-gemburkan oleh Daim untuk menyelamatkan syarikat itu pada awal 2000.

Bekas bos GLC itu dikatakan anak didik Daim.

Secara berasingan, laporan CNA juga mendakwa bahawa siasatan SPRM terhadap bekas menteri kewangan itu telah membawa mereka menyiasat Halim Saad.

Ini dipercayai merujuk kepada dakwaan bahawa SPRM telah menyoal Halim dan Daim berhubung perjanjian Renong.

Halim bagaimanapun menafikannya.

Turut disiasat ialah taikun yang dikaitkan dengan individu yang mengawal konsesi bagi kenderaan kerajaan.

Tiada ulasan: