"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tak boleh sebut nama Anwar Ibrahim atau Erdogan depan Haji Hadi?

‘Ayah Cik’ rupanya sejak dulu dengki dengan pencapaian, sokongan dimiliki Anwar

Harapandaily

AHMAD SAYUTI BASHIRON

Bagi saya ‘ibrah dari jatuhnya Khilafah Uthmaniyyah, empayar Islam terahir tanggal 4 Mac 1924, genap 100 tahun hari ini mempunyai pelbagai pengajaran untuk kita semua jadikan iktibar. Bukan sekadar bersedih dan menyalahkan musuh di sana-sini.

Kenapa?

Ada kisahnya.

Saya cuba kaitkan apa yang saya pernah lalui. Realiti pemimpin politik yang ada bersama kita hari ini, dan kebenaran sabda Junjungan Besar kita.

Lebih 10 tahun lepas, ketika mana Pas masih bersama dalam Pakatan Rakyat (PR) dan bersedia memasuki PRU13 yang sebulat suara meletakkan Anwar Ibrahim sebagai satunya calon PM jika PR menang, adanya kisah pengkhianatan yang kita tidak sedari, atau cuba ditutup dari penganut Pas.

Saya dipertanggungjawabkan musafir di luar Negara bersama Haji Hadi Awang (termasuk pergi memancing dan shopping).

Saya jadi pemandu, jadi jurubahasa, juga jadi event manager, menyusun pertemuan pelbagai kelompok masyarakat.

Perjalanan hampir 2,000 km, lebih dua hari dalam kereta. Kerap berhenti dan banyak spend masa lihat alam semulajadi di persisiran pantai dan bukit.

Tiba-tiba saya ditegur Setiausaha Politik Haji Hadi Awang yang duduk di belakang, seraya ingatkan saya;

“…enta (kamu) jangan sesekali sebut nama Anwar Ibrahim atau Erdogan depan Ayah Cik tu (merujuk Haji Hadi Awang)”

Saya tanya kenapa?

Ayah Cik ‘tak boleh gi’ dengan dua orang tu. Ayah Cik akan rasa hati kalau enta sebut dua nama tu.

Pendeknya saya tak akur pada arahan pentaksub buta Haji Hadi itu.

Lepas musafir saya tanya lagi, kenapa sampai macam itu? Nak sebut nama pun tak boleh? Apa dah jadi dengan Haji Hadi?

Sedangkan masa itu Pas bersama dengan PKR dan DAP dalam PR dan pendirian rasmi Pas istiqamah meletakkan Anwar sebagai ketua yang akan jadi PM, jika menang PRU13 kelak.

Jawapan diberi, panjang, tak menjawab, meleret-leret cuba mereka-reka dan menokok tambah cerita itu ini. Tak spesifik.

Tok Guru tak suka Anwar sebab tak suka Erdogan. Tak suka Erdogan sebab khianat parti lama (Refah) dan khianat guru sendiri (Ustaz Erbakan). Erbakan member kamceng Haji Hadi. Bla bla.

Anwar pula rapat dengan Erdogan. Dan Anwar sokong tindakan Erdogan khianat Erbakan. Maka mereka itu samalah.

Tapi Tok Guru juga terpaksa tunjuk sokong Anwar hanya kerana nak jaga hati ahli. Panjang lagi. Erdogan itu ini itu, Anwar itu ini itu pula sebenarnya.

Hasad dengki sungguh tinggi

Saya simpulkan sendiri…

Tok Guru itu adalah manusia bergelar ustaz atau ulamak politik yang hatinya punya hasad dengki yang sungguh tinggi pada pencapaian dan sokongan Anwar miliki.

Dengki pada tahap sungguh mendalam dan terpendam yang cuba dikawal-kawal. Dendam sejak “Anwar khianati dia” dengan ijtihad Anwar masuk Umno 1982 dahulu.

Hakikatnya, dia amat bencikan susuk Anwar itu selamanya, sekali pun berbeza dengan pendirian syura parti yang dia sendiri pimpin.

Ini kerana pendirian parti dia sejak 1999 adalah berbeza dengan apa dalam hati dia itu.

Sebab masa keputusan sokongan itu dibuat, Ustaz Fadhil Nor yang menerajui Pas. Sedangkan dia rupanyan tak pernah sokong pun.

Dan Tok Guru itu terpaksalah berlakon dan mengekalkan lakonannya sokong Anwar sebagai bakal PM. Hinggalah meletup segalanya pada Jun 2015 di Kuala Selangor.

Segala lakonan dan hasad kedengkian penuh hipokrasi yang lama dipendam itu sudah tidak lagi terkawal sebaik Muktamar tersebut.

Saya hairan, amaran yang diberikan pada saya itu atas alasan “demi jaga hati Tok Guru”.

Saya tak faham, kalau tak suka sekali pun, biar saya dengar dari mulut Haji Hadi sendiri, kenapa dia pula yang beriya cuba sekat kebebasan saya.

Namun, saya tak akur pada arahan SuPol itu. No hold barred. Biarlah saya tanya apa saya nak tahu dan faham.

Itu kisah lama yang sungguh terkait dengan apa yang berlaku. Masa itu saya bertindak atas kapasiti sebagai Setiausaha untuk Lujnah (Biro) Antarabangsa parti lama.

Dari ada terjadi itu, ia jelas mengingatkan saya pada Sabda Rasulullah SAW (status sahih dengan beberapa periwayatan);

دبّ إليكم داءُ الأمم قبلكم: الحسدُ والبغضاء، هي الحالقة، لا أقولُ تحلقُ الشعر، ولكن تحلقُ الدين، والذي نفسي بيده لا تدخلوا الجنة حتى تؤمنوا، ولا تؤمنوا حتى تحابوا، أفلا أنبّئكم بما يُثبّت ذلك لكم، أفشوا السلامَ بينكم

DUA CIRI kenapa musnahnya pelbagai kerajaan atau umat terdahulu adalah atas sifat pemimpin dan rakyat masa itu miliki dua ciri utama;

(1)Sifat hasad dengki sesama mereka

(2) Ditanam perasan benci dan permusuhan demi jatuhkan kawan yang berkuasa.

Dan dalam semua kajian sejarah mengiyakan itulah antara faktor-faktor utama kejatuhan empayar-empayar dan Khilafah sebelum ini termasuklah Uthmaniyyah yang pernah menguasai dua pertiga dunia.

Tertanam subur

Dalam pelbagai permusafiran saya dahulu di Andalusia, dan baru ini di Balkan, apa yang dinakalkan hadith tersebut adalah sangat benar terjadi!

Benar terjadi pada kita dahulu, dan hari ini, dan contoh pada diri Haji Hadi itu adalah sebenar sifat dan punca kerosakan yg ada pada masyarakat kita zaman ini.

Dan ianya dimulakan oleh seorang ulamak politik yang bergelar Tok Guru, yang diangkat persis Ayatollah dalam Syiah. Segala dia lakukan seolah-olahnya maksum dan wajib ditaati penganut parti…

https://www.facebook.com/ahmadsayutibashiron/posts/10161002756109876
Sebab itu yang saya lihat, dan berdasarkan apa yang saya kenali, saya simpulkan kedua-dua sifat itu tertanam subur pada diri Haji Hadi Awang itu.

Itulah nilaian politik saya sejak dulu. Itulah sebab dia tak suka Anwar. Tak suka sungguh sampai sanggup berkata bangga depan saya;

“…ana dah tengking Anwar (dan Saifuddin) masa dia datang dulu…” ie. masa datang berjumpa dia untuk bincang berkaitan Pakatan Rakyat pada tahun 2014 dahulu.

Rasa benci dan hasad yang subur semulajadi dalam diri dia sampai to the level tiada sedikit pun ruang berbicara atau bincang lekat di hati dia.

Di akhir permusafiran ke Balkan baru-baru ini, dua hari sebelum pulang ke tanah air, selepas solat Subuh di salah sebuah Masjid Tua di tengah Kota Sarajevo, saya diajak bersungguh-sungguh oleh 10 pemuda Muslim dari Jerman, berumur sekitar 35-45 tahun yang melancong ke Bosnia untuk minum pagi bersama.

Mereka nak sungguh belanja saya kopi Bosnia, dan kami hampir sejam sembang hal-hal perniagaan, kebudayaan, pendidikan di Jerman, Bosnia, Turkey dan cabaran membesarkan anak-anak mereka di Jerman.

Mereka kata “how we wish in one day, we want to travel to Malaysia and I want my kids to study there, and to become like your new Prime Minister who is so strong in Islamic principles…”.

Mereka berkongsi banyak keburukan dan cabaran tentang Islamophobia dan LGBT yang disuburkan oleh media dan pemerintah di Jerman termasuk daripada pemerintah.

Saya seronok sembang dengan mereka. Dari secangkir kopi pahit tanpa gula, kami berpelukan dan bertukar nombor telefon.

Saya akan jadi tetamu mereka kelak, dan mereka pun nak datang KL untuk cuti musim sejuk.

Balik Malaysia kelmarin,

Baru saya tahu rupanya Anwar Ibrahim pada masa sama menjadi tetamu khas atas jemputan Jerman.

Saya pun forwardkan foto dan video dua pemimpin dunia di Jerman itu dalam sidang media bersama.

Mereka sungguh kagum dengan keberanian Anwar bercakap depan Ketua Negara mereka. Satu kebenaran yang lantang dan tegas yang tak ada orang lain lakukan.

Mereka kata pada saya, I’m speehless, we’re so proud with what we see. No one has ever dare to do this…

Jerman negara paling maju di Eropah dan kuasa besar dunia. Negara teknologi sangat kaya. Malaysia antara rakan perlaburan utama Jerman.

Apabila wartawan lontarkan soalan berkaitan pendirian dan langkah Malaysia berkaitan Palestin dan Gaza, jawapan tegas berhadapan sekutu rapat Israel itu sungguh membuka mata dunia.

Kalian sila tonton video yang saya sertakan, dengar juga yang penuh (link), dan bacalah sendiri setiap komen rakyat luar Malaysia, dari barat atau bukan Islam yang faham dan bersama apa yang diperjuangkan Malaysia.

Moga Allah anugerahkan Malaysia Negara Rahmah. Negara yang diberkahi tatkala kepimpinannya beramanah dan melaksanakan dengan bersungguh-sungguh.

Moga Allah berikan kekuatan buat Perdana Menteri kita dalam memimpin Malaysia dan dunia dalam kebangkitan baharu. Malaysia dan dunia makin berbangga dan pasti bersama kamu.

Sekali pun dalam negara ini wujudnya manusia seperti Haji Hadi, Mahyuddin, Azmin atau pengkhianat lain yang selamanya dengki menjadi pengadu politik permusuhan tanpa henti pada perjuangan kamu Anwar, teruskan JIHAD atas kuasa yang kamu miliki.

Moga Allah tunjukkan kebenaran yang kamu perjuangkan, dan musnahkan segala perancangan jahat manusia-manusia dengki dan hasad itu.

Tiada ulasan: