"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SPRM Perak Soalsiasat Jwtnkuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak


Lima orang anggota Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak hari ini telah memberi keterangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) namun menyatakan mereka telah melakukannya dengan protes.

Sebelum ini mereka telah enggan untuk memberikan kenyataan kepada pihak polis terhadap keputusan mereka menggantung Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam anggota exco daripada menghadiri persidangan dewan antara 12 bulan dan 18 bulan baru-baru ini.

Empat orang ahli jawatankuasa — Ong Boon Piow (Tebing Tinggi), Loke Chee Yan (Kepayang) dan Sum Cheok Leng (Bercham) dari DAP dan PKR Chan Ming Kai dari PKR — hadir di pejabat SPRM Ipoh jam 11.30 pagi seperti dimint.

Ahli kelima, Husin Din (Selinsing) dari Pas, telah memberikan kenyataannya kepada SPRM beberapa hari lepas.

ADUN Canning Wong Kah Woh mengiringi jawatankuasa berkenaan dengan kedudukannya selaku pengadu yang mana lapor aduannya telah menyebabkan jawatankuasa mengambil tindakan keputusan menggantung MB perak dan para exconya.

“Kerana menghormati mereka, kami hadir ke pejabat mereka namun dengan protes. Jelas bahawa SPRM tidak faham kuasa dan hak keistimewaan Dewan Undnagan Negeri Perak dimana apa jua yang disebut atau dilakukan di dalam dewan tidak tertakluk di bawah mana-mana kesalahan jenayah,” demikian dinyatakan oleh Loke kepada wartawan.

Mereka juga menuntut SPRM menjelaskan mengapa mereka tidak menghormati kekebalan jawatankuasa dewan.

“Kerana kami dah pun memenuhi arahan mereka untuk hadir, sekarang kita mahu SPRM memberikan kepada kami jawapan mereka.

“Mengapa mereka tidak menghormati kekebalan kami di bawah perenggan tiga dari Enakmen Dewan Undnagan Negeri Perak (Hak Keistimewaan) 1959 yang jelas menyatakan tiada seorang pun boleh didakwa dalam apa-apa jua perbicaraan dalam mana-mana mahkamah mengenai apa jua yang dikatakan atau apa-apa undi yang diberi olehnya apabila mengambil bahagian dalam perjalanan mana-mana Dewan Negeri atau mana-mana jawatankuasanya',” tambahnya.

Sebelum memasuki pejabat SPRM, Ong menyatakan akan berpegang kepada peruntukan kekebalan yang ada dengan tidak akan menjawab soalan-soalan berhubung dengan keputusan menggantung Dr Zambry bersama enam exconya.

“Mereka boleh bertanya hal-hal umum seperti nama, umur dan seumpamya. Namun kami tidak perlu untuk menjawab mereka terhadap soalan menyentuh keputusan yang dibuat oleh jawatankuasa,” jelasnya.

Apabila mereka keluar, mereka enggan untuk mendedahkan butiran sessi soalsiasat tetapi menyatakan bahawa mereka telah disaman untuk hadir di atas kedudukan mereka sebagai ahli jawatankuasa.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Perak Datuk Zulkifli Abdullah menyatakan jawatankuasa itu diberikan masa untuk direkodkan keterangannya.

Beliau menyatakan kes mereka telah dirujuk kepada pejabat timbalan pendakwaraya untuk nasihat selanjutnya namun tiada permohonan mahkamah untuk meminta mereka hadir dibuat setakat ini.

Jawatankuasa tersebut, atas nasihat dari peguam mereka Leong Cheok Keng, telah mengabaikan arahan polis yang meminta mereka hadir di Jabatan Siasatan Jenayah Ibupejabat Kontijen Polis pada jam 9 pagi pada 7 Mac lalu.

Tiada ulasan: