"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Buang bayi dan polis belasah orang awam, lagi banyak kes menjadi-jadi

Afrar Yunus

Macam-macam cara difikirkan oleh masyarakat di Malaysia bagi mengurangkan kes buang bayi dan penderaan kanak-kanak. Sehinggakan beberapa hari yang sudah, Karpal Singh mencadangkan hukuman mati dikenakan ke atas pesalah jenayah itu.

Malah Jabatan Peguam Negara bersetuju agar pesalah seperti itu dihukum mati. Masyarakat juga asyik memikirkan satu lagi kes yang sinonim dengan kes buang bayi dan penderaan kanak-kanak.

Banyak mana difikir dan dibincang untuk penyelesaiannya, lagi banyak ia timbul.

Kes apakah itu ?

Kes polis memukul dan mendera orang awam. Tidak kira di tempat terbuka atau di tempat tertutup. Lagi banyak masyarakat bercakap, lagi banyak ia menjadi.

Inipun kes mendera juga. Mungkin Karpal dan Peguam Negara boleh mencadangkan hukuman yang sama kepada pesalah dalam kes ini.

Bukankah undang-undang melihat dan mentafsir dengan kacamata yang sama ?


Remaja dakwa dipukul sebelum disaman

Tiada ulasan: