"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ramli Yusof ganti IGP Musa Hasan?

Tok Pepijat

Datuk Ramli Yusof kini bebas dari 3 tuduhan rasuah dan penyalahangunakuasa. Bermula dibebaskan oleh Mahkamah Seksyen Kota Kinablu Julai tahun lepas, kemudian oleh Mahkamah Seksyen Kuala Lumpur Mac lalu dan sempena keberkatan Ramadhan nama beliau dipulih dan dibersihkan oleh Mahkamah Seksyen Kuala Lumpur semalam dari tuduhan melakukan kesalahan itu pada 2 Mei 2006, mengikut Seksyen 168 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara setahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Bertepatan pula jawatan IGP Musa diambang sore untuk bersara. Tidak diketahui mengapa KDN begitu "liat" untuk mempersarakan IGPMusa yng sepatutnya bersara pada 2006.


JIka Datuk Ramli tidak didakwa atas tuduhan rasuah, beliau berkemungkinan berjawatan IGP. Ramai beranggapan tuduhan keatas beliau lebih kepada
"peteh keting" permainan politik pegawai atasan PDRM.

Ramli berasal dari Kelantan dan pernah menjadi Ketua Polis Sabah serta Ketua Polis Pahang. Beliau dinaikkan pangkat sebagai Pengarah JSJK sejak Mei 2005.

Ramli Yusuff pernah belajar di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam jurusan undang-undang Islam.

Beliau adalah pegawai ketiga tertinggi di PDRM, sebelum digantung tugas dan ditahan kerja sehingga mahkamah memutuskan kes rasuah yang dihadapinya.

Rekod IGP MUsa tidak begitu memberangsangkan. IGP Musa terbabit dengan perbicaraan Anwar Ibrahim dalam kes liwat 1999. Beberapa kenyataannya sebelum ini juga menimbulkan pelbagai kontroversi dan kritikan. Terbaru, pada April lalu, beliau mencadangkan polis berundur daripada meronda berikutan bantahan orang ramai berhubung cara polis menangani kes seorang remaja, Aminulrasyid Amzah yang ditembak mati polis.

Antara cara pihak KDN memulihkan imej PDRM adalah menukar IGP. Elok benar diangkat Datuk Ramli Yusof menjadi IGP baru September ini.

Adakah KDN ketandusan individu untuk pilih IGP baru? Daripada 100,000 anggota dan 2,000 orang pegawai yang dimiliki PDRM tiada seorang pun tidak layak ganti Musa?

Barangkali terlantiknya Ramli bakal memberi anjakan paradigma kepada imej PDRM.

TOK PEPIJAT

Tiada ulasan: