"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kapal selam meletup berhampiran bangkai Titanic, semua maut

AFP
KAPAL selam Titan. FOTO OceanGate Expeditions / AFP
KAPAL selam Titan. FOTO OceanGate Expeditions / AFP
Boston: Kesemua lima orang di dalam kapal selam yang hilang berhampiran bangkai kapal Titanic meninggal dunia selepas kapal mereka mengalami apa yang dikatakan oleh Pengawal Pantai AS pada Khamis sebagai "letupan bencana" di laut dalam.

Pengumuman suram itu menamatkan operasi mencari dan menyelamat multinasional sejak kapal pelancong kecil itu hilang di Atlantik Utara empat hari lalu.

Laksamana Muda John Mauger memberitahu wartawan di Boston bahawa analisis menunjukkan serpihan yang ditemukan di dasar laut, 1,600 kaki (500 meter) dari Titanic, adalah konsisten dengan letupan ruang tekanan kapal selam itu.

"Bagi pihak Pengawal Pantai Amerika Syarikat dan seluruh perintah bersatu, saya mengucapkan takziah kepada keluarga," kata Mauger.

Di dalam kapal selam itu, penjelajah British, Hamish Harding: pakar kapal selam Perancis, Paul-Henri Nargeolet; taikun Pakistan-British Shahzada Dawood dan anaknya Suleman, dan Stockton Rush, Ketua Pegawai Eksekutif pengendali kapal selam OceanGate Expeditions.

OceanGate berkata: "Kami bersedih atas kehilangan nyawa dan kegembiraan yang mereka bawa kepada semua orang yang mereka kenali."

Pengawal Pantai mengumumkan awal Khamis bahawa robot bawah air menemui "medan serpihan" di kawasan pencarian.

Tiada ulasan: