"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sumbang mahram dengan ibu sendiri sejak sekolah

Agensi

Jakarta: Seorang lelaki berusia 28 tahun di Bukittinggi, Sumatera Barat dikesan melakukan hubungan terlarang dengan ibu kandungnya sejak sekolah menengah.

Kes sumbang mahram itu didedahkan Datuk Bandar Bukittingi, Erman Safar pada ceramah isu sosial yang diadakan di kediaman rasminya, Rabu lalu.

"Ada kes lelaki ini sudah berusia 28 tahun dan sedang dikuarantin. Dia sejak sekolah menengah sudah melakukan seks dengan ibunya," kata Erman.

Beliau turut mendedahkan latar belakang pemuda itu yang datang daripada keluarga kuat pendirian agama.

"Pihak berkuasa sedang kuarantin pemuda itu... sudah lima bulan," katanya dilapor TribunPadang.com yang dipetik Kompas.

Pengerusi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Solidariti Ganggam Solid IPWL, Agam Sukendra Madra berkata, kes sumbang mahram itu terbongkar apabila keluarga membuat laporan kepada pihaknya.

"Pemuda itu sedang kami rawat dan dia dikuarantin. Ia akan berlangsung selama tujuh bulan," katanya.

Sukendra berkata, keluarga mula melaporkan masalah pemuda itu selepas dia semakin tidak terkawal dan mengganggu ahli keluarga lain.

Katanya, keluarga memohon supaya pemuda itu dipulihkan, malah lelaki terbabit juga sudah mula mengancam dengan senjata tajam.

Menurutnya, pasukannya mendapati pemuda itu mengalami gangguan mental berdasarkan beberapa ujian penilaian yang dilakukan.

"Pemuda ini apabila diperiksa, ada gangguan jiwa. Otaknya mungkin bermasalah," katanya.

Tiada ulasan: