"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wanita dipenjara 15 tahun, sebabkan kematian bayi sendiri

FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang wanita dipenjara 15 tahun oleh Mahkamah Sesyen Tawau hari ini atas dakwaan sengaja menyebabkan kematian bayi lelaki yang baru dilahirkannya di tandas sebuah hospital, 13 Okt lalu.

Hakim Rosli Ahmad membuat keputusan itu selepas menerima pengakuan bersalah tertuduh, Mazidah Minggo, 24 dan mensabitkannya dengan pertuduhan mengikut Seksyen 309B Kanun Keseksaan, menurut Berita Harian.

Mahkamah turut memerintahkan tertuduh menjalani hukuman itu bermula tarikh tangkap iaitu pada 19 Okt 2023.

Rosli dalam penghakiman ringkasnya berkata, keputusan dibuat selepas mengambil kira fakta kes, hujah dan faktor pemberat pihak pendakwaan, rayuan tertuduh serta faktor kepentingan awam.

Berdasarkan kertas pertuduhan, dia dengan sengaja meninggalkan bayi baru dilahirkan sehingga menyebabkan kematiannya.

Kesalahan dilakukan di tandas awam perempuan Jabatan Kecemasan dan Trauma Hospital Tawau, di sini, kira-kira 7.10 pagi pada 13 Okt tahun lalu.

Timbalan Pendakwa Raya Mohd Suhaimi Suriana mengendalikan pendakwaan manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Terdahulu Mazidah dalam rayuannya memohon mahkamah supaya diberi hukuman ringan.

Bagaimanapun, Suhaimi memohon mahkamah mempertimbangkan hukuman lebih berat memandangkan kesalahan dilakukan tertuduh serius selain perlu mengambil kira kepentingan awam.

Tegasnya, mangsa adalah anak kandung tertuduh yang sepatutnya dipelihara dan dijaga dengan penuh kasih sayang, namun tertuduh tergamak memperlakukan dengan tindakan kejam yang membawa kepada kematian bayinya itu.

“Kes ini juga mendapat liputan meluas media,” katanya.

Tiada ulasan: