"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengarah JSJ: Dr M disiasat kerana menghasut

FMT Reporters

PETALING JAYA: Polis menyiasat bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad kerana disyaki membuat kenyataan cenderung menghasut bagi mendatangkan penghinaan atau perasaan tidak setia terhadap institusi diraja.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Mohd Shuhaily Mohd Zain berkata Mahathir disiasat susulan kenyataannya yang disiarkan sebuah portal berita pada 6 Jun lalu.

“Kenyataan Mahathir dirakam polis pada hari ini dan turut diambil keterangan bagi membantu siasatan adalah Khairuddin Abu Hassan dan Marzuki Yahya.

“Kes ini masih diperingkat siasatan dan orang ramai dinasihatkan tidak membuat spekulasi atau berkongsi maklumat salah yang boleh mengganggu proses siasatan,” katanya dalam kenyataan.

Katanya, kes itu disiasat oleh Unit Jenayah Terkelas, Bahagian D5, Bukit Aman mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Terdahulu peguam Mahathir, Rafique Rashid Ali berkata polis merakam keterangan pemimpin veteran itu berkaitan Proklamasi Orang Melayu.

Polis sebelum ini pernah merakam percakapan Mahathir mengenai proklamasi itu, pada Jun lalu.

Kata Rafique, rakaman berlangsung selama 30 minit di Yayasan Al Bukhary.

“Mahathir menyatakan akan menjawab semua soalan di mahkamah,” katanya dalam satu rakaman video.

Tiada ulasan: