"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

KPM diminta siasat akaun guru besar diguna kumpul dana Adun PN

HarapanDaily.com
KPM diminta siasat akaun guru besar diguna kumpul dana Adun PN
Kementerian Pendidikan melalui Unit Integriti perlu menyiasat isu seorang guru besar yang akaun banknya digunakan untuk pengumpulan dana bagi penubuhan pusat khidmat seorang wakil rakyat Perikatan Nasional (PN).

Setiausaha Politik Menteri Pendidikan, ‘Atiqah Syairah Shaharuddin berkata, adalah diharapkan tindakan dan siasatan dapat dijalankan mengikut perundangan serta aturan tatatertib profesionalisme penjawat awam.

Menurutnya dipetik Suara Keadilan, beliau telah menerima aduan berkenaan akaun bank peribadi seorang guru besar sebagai saluran bagi pengumpulan dana politik.

Katanya, dakwaan penglibatan penjawat awam dalam politik kepartian telah menimbulkan kegusaran dalam kalangan ibu bapa dan juga komuniti.

“Penglibatan pentadbir sekolah juga dilihat akan memberi kesan secara langsung dan tidak langsung kepada pembangunan dan pengurusan sekolah,” kata beliau dalam sepucuk surat kepada Ketua Unit Integriti, Kementerian Pendidikan Malaysia.

Seterusnya beliau dalam surat itu berkata, “besar harapan saya agar pihak puan dapat memastikan tindakan dan siasatan dijalankan mengikut laras perundangan dan aturan profesionalisme penjawat awam,” tegas ‘Atiqah Syairah lagi.

Terdahulu, tular poster melibatkan wakil rakyat PN DUN Ijok, Jefri Mejan yang memohon sumbangan peralatan pejabatnya.

Sumbangan diperlukan bagi membeli set komputer, printer, perabot pejabat, peti ais, signboard, whiteboard, set sofa dan internet Unifi.

Bagaimanapun, akaun bank yang digunakan bagi tujuan tersebut menggunakan nama seorang guru besar sekolah kebangsaan di Selangor.

Warganet mengecam tindakan pengumpulan derma itu kerana wakil rakyat sepatutnya menolong rakyat, bukannya memohon pertolongan daripada rakyat.

Dalam masa sama, orang ramai turut mempersoalkan penglibatan seorang penjawat awam dalam politik kepartian.

Tiada ulasan: