"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Bendera Machang ke tu?’, poster MP PN mengundang cemuhan

HarapanDaily.com
 
‘Bendera Machang ke tu?’, poster MP PN mengundang cemuhan
Poster ucapan Hari Kebangsaan daripada Ahli Parlimen Machang, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal mengundang kritikan dan sindiran orang ramai malah dianggap menghina Jalur Gemilang.

Cemuhan warganet itu timbul apabila rekabentuk logo pada poster pemimpin Perikatan Nasional (PN) itu bercanggah dengan ciri-ciri sebenar motif pada bendera Malaysia.

Menerusi poster yang dimuat naik oleh Timbalan Ketua Pemuda PN itu, jalur merah dan putih yang sepatutnya melintang digubah menjadi kelarai dan bertindih.

Selain itu, kedudukan anak bulan dan bintang pecah 14 dalam bulatan berwarna biru pula dilihat sedikit dirapatkan.

Bulatan biru yang mengandungi lambang agama Islam sebagai agama bagi Persekutuan serta perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan itu pula ditindihkan di atas kelarai jalur merah dan putih.

Sehubungan itu, orang ramai antara lain menyifatkan Wan Ahmad Fayhsal tidak peka dengan larangan penggunaan bendera dalam penghasilan logo.

Hal ini memandangkan, hanya penggunaan warna asas dan motif bendera iaitu merah, putih, biru dan kuning sahaja dibenarkan dalam gubahan logo.

“Bendera Machang ke tu?

“Siapa ajar kamu buat bendera macam tu?

“Siapa bagi kau hak untuk tukar atau ubahsuai bendera kebangsaan? Kau rakyat negara mana?” demikian antara komentar warganet.

Malah, pentadbir Facebook Komunikasi Keadilan Hulu Langat menggesa Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengambil tindakan terhadap mana-mana yang menghina Jalur Gemilang.

Tiada ulasan: