"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan Thailand 1.

HARI itu, dalam perjalanan dari Bangkok ke utara Udonthani kira-kira 6 jam dengan bas arah ke Vian Chan.. Sekumpulan anak-anak muda Thai berasal dari kawasan tersebut baru pulang berkerja di Malaysia sedang bercerita, riuh rendah.

"Aku kerja kilang.." Antara kata beberapa pekerja wanita.

"Aku kerja di Balakong.." kata antaranya yang lelaki. "Dulu aku jadi askar Thai 2 tahun, kerahan tenaga. Aku dihantar ke selatan di kawasan orang Islam, Pattani,Yala, Naratiwat. Huu.. tak dapat nak bayangkan betapa takutnya. Yang aku ingat hanya isteri aku saja. Aku, macam mati hidup semula." Katanya.

Namun bas yang sama-sama kami tumpangi itu terus membelah merentasi sawah-sawah padi yang luas terbentang di negara pertanian itu.

Mereka mengharapkan kerajaan mereka berjaya membangunkan ekonomi negara. Hari-hari rakyat mereka melihat Thaksin bekas Perdana Menteri Thai berkempen di tv dengan parti dan penyokongnya berbaju seragam warna merah, berlawan dengan kumpulan parti lawan berwarna kuning. Begitu hebatnya di Thai membenarkan parti-parti politik berkempen di tv, walaupun pembangkang. Tv mereka sudah lama menyiarkan siaran penuh terus menerus dari parlimen.

Satu pekara yang dunia seolah-olah lupa, antara penyebab kemiskinan dan kemelaratan ekonomi adalah kerana peruntukan besar yang dibazirkan untuk memerangi umat Islam yang mereka lebelkam sebagai pengganas. Lihat sahaja Beruang Merah kominis Rusia salah langkah di Afghanistan satu masa dulu, sehingga negaranya pecah. Sekarang AS pula di Iraq dan Afghanistan. Apakah Thai dan sejenis dengannya tidak mahu belajar? Rakyatnya sudah letih berperang di selatan, seperti juga rakyat AS diIraq. Ekonomi dunia terus merudum.

Ibnu Hasyim
Udonthani,
Thai.

Tiada ulasan: