"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bolehkah memandu kenderaan di Malaysia dengan memakai selipar? Ini jawapan sumber JSPT

Izwaashura Sadali 

Adakah di antara anda yang memiliki tabiat memakai selipar sewaktu memandu? Termasuklah kaum wanita yang bergaya dengan kasut tumit tinggi tetapi bila masuk saja dalam kereta, terus tukar selipar. Adakah memandu kenderaan di Malaysia dengan memakai selipar menyalahi undang-undang lalu lintas ?

Untuk mendapatkan jawapan yang sama, kami mengajukan soalan tersebut kepada sumber kami di Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, dan inilah jawapan beliau. “Jawapannya ialah ya, memakai selipar sewaktu memandu di Malaysia memang menyalahi undang-undang trafik,” katanya.

Namun beliau kemudiannya menambah, “Tetapi ini hanya terpakai kepada pemandu yang memegang lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV), atau Lesen Penghantaran Barang (GDL),” katanya sambil ketawa.

Di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987, pemandu dengan PSV atau GDL dikehendaki berpakaian mengikut peraturan termasuk memakai kasut. Kegagalan berbuat demikian adalah kesalahan yang boleh dikompaun.

Ini termasuklah memakai kemeja berkolar untuk pemandu PSV yang dikehendaki mengekalkan “penampilan profesional” semasa bertugas. Sumber kami berkata peraturan ini tidak terpakai kepada pemandu kenderaan persendirian dengan Lesen Memandu Kompeten (CDL) yang bebas berpakaian sesuka hati semasa memandu, termasuk memakai selipar.

Kemudian kami bertanya soalan sama ada boleh memandu tanpa baju dan sumber kami ketawa, mengatakan itu juga haram dan mengaitkan insiden di awal kerjayanya. “Saya pernah bertugas dalam sekatan jalan raya dan menahan seorang pemandu yang tidak berpakaian langsung.

“Saya memandangnya dan saya tidak tahu apa yang perlu saya katakan. Saya tidak mahu meminta lesennya kerana saya takut dari mana dia akan mengeluarkannya (lesen tersebut). Saya hanya mengarahkan dia terus memandu. Sesiapa yang berani memandu dalam keadaan berbogel memang cukup bermasalah, pada pendapat saya,” kata sumber JSPT kami itu sambil ketawa besar.

Sejujurnya penulis dulu pun suka berselipar ‘Jepun’ ketika memandu termasuk untuk perjalanan jarak jauh. Namun selepas menghadiri satu kursus ‘defensive driving’ yang dikendalikan oleh pelumba rali terkenal, Karamjit Singh, beliau berkongsikan satu kisah, “Ada seorang rakan saya gemar memandu dengan berselipar. Suatu hari, dia mengalami kemalangan sewaktu memandu dan walaupun kemalangan itu tidaklah begitu serius, namun akibatnya, jari serta tapak kakinya mengalami kecederaan parah akibat tersepit di antara lantai kenderaan dengan pedal minyak. Hinggakan doktor terpaksa memotong bahagian kakinya itu.

“Jadi, seeloknya kita memakai kasut bertutup penuh sewaktu memandu bagi mengurangkan risiko kecederaan di bahagian kaki sekiranya terlibat dalam kemalangan. Untuk pemandu wanita pula, sila elak memakai kasut tumit tinggi sewaktu memandu. Ini kerana risiko jika bahagian tumit kasut anda itu boleh tersangkut pada alas lantai sewaktu anda mahu menekan antara pedal minyak dan brek.” Ya, sejak itu, penulis akan pastikan penulis memakai kasut bertutup penuh (termasuk bukan bertumit tinggi), sewaktu memandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan myTukar.

Tiada ulasan: