"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemimpin DAP: PAS di bawah pimpinan Hadi Awang sekarang ‘menakutkan’ orang bukan Melayu

Nora Mahpar

PETALING JAYA: Seorang pemimpin DAP percaya PAS tidak akan dapat memulihkan kepercayaan orang bukan Islam selagi parti meneruskan pendekatan yang dianggap ekstrem oleh komuniti itu.

Timbalan Pengerusi DAP Melaka Khoo Poay Tiong mengingatkan PAS ketika era Pakatan Rakyat (PR) kelihatan tidak “menakutkan” malah lebih terbuka, berbanding sekarang.

“Kalau parti anda sendiri ada pendirian (ekstrem) macam tu, main isu 3R (kaum, agama, dan raja) dengan begitu ekstrem sekali, macam mana dia nak dapat sokongan bukan Melayu?” katanya kepada FMT.

Beliau mengulas kenyataan bekas ketua Pemuda Ahmad Fadhli Shaari ketika muktamar semalam, yang terkilan PAS masih belum berjaya menjernihkan persepsi komuniti bukan Islam terhadap parti itu.

Hari ini, di muktamar sama, Presiden Hadi Awang percaya partinya gagal menarik sokongan kerana komuniti itu tidak menerima maklumat tepat, lantaran media sangat terbatas dan maklumat terhad di media sosial.

Khoo merasakan PAS wajar merenung kelakuan mutakhir ini. “Apa yang mereka lakukan sekarang ini bukan Melayu tak dapat terima dan dia menakutkan orang bukan Melayu.”

Fadhli dalam ucapan semalam berkata sokongan bukan Islam terhadap PAS ketika era PR disebabkan DAP menjernihkan persepsi komuniti bukan Melayu.

“Kita sedia bekerjasama dengan PAS dulu sebab dia boleh terima apa yang kita perjuangkan untuk rakyat dan kita boleh bersama lah,” kata Khoo.

Tiada ulasan: