"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tuan Ibrahim terkejut PAS tak tawan Selangor pada PRN

Shakira Buang

Kegagalan Perikatan Nasional (PN) menawan Selangor pada pilihan raya negeri (PRN) Ogos lalu merupakan “kejutan” buat PAS.

Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata ini kerana sasaran awal pihaknya adalah PN akan dapat menawan Selangor sekali gus memerintah negeri termaju di Malaysia itu.

“Kita pun terkejut sebab kenapa kita tak boleh memerintah Selangor. Sasaran awal memang kita (akan) memerintah Selangor, Pahang dan Perak. Sebenarnya dalam strategi kita, kita yakin (mampu tawan tiga negeri ini),” katanya pada sidang media selepas merasmikan Muktamar Pemuda PAS kali ke 64 di Shah Alam, malam tadi.

Ahli Parlimen Kubang Kerian itu berkata demikian mengulas penganjuran muktamar di Shah Alam yang dilihat sebagai fokus utama PN untuk menawan Selangor.

Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata penganjuran muktamar di Selangor adalah sebagai penghargaan atas pencapaian PN di Selangor pada PRN lalu.

“Muktamar pada kali ini kita buat di Selangor kerana penghargaan kita kepada Selangor telah mencapai pencapaian cemerlang baru-baru ini yang menyumbang 11 (kerusi).

“Keduanya kebetulan kita sedang bersidang Parlimen dan muktamar kali ini ialah muktamar pemilihan parti.

“Biasanya, kita buat keputusan pemilihan ini diadakan di negeri yang bebaslah. Biasa, sama ada di Selangor atau pun Wilayah Persekutuan dan saya rasa itu akan menambahkan semangat khususnya kepada ahli-ahli PAS di Selangor. Insya-Allah,” katanya.

Pada PRN yang berlangsung Ogos lalu PN menguasai 22 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

Manakala, Pakatan Harapan (PH)-Barisan Nasional (BN) memenangi 34 kerusi dan kekal mentadbir Selangor.

Tiada ulasan: