"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

NGO haram jadah ni ada terfikir ke kebajikan warga tempatan

Aktivis persoal tambang ke atas warga asing guna bas GoKL
Beberapa NGO berkata pekerja migran sedia ada menerima upah rendah dan tidak adil mengenakan tambang itu.

Faisal Asyraf

PETALING JAYA: Beberapa aktivis migran berang dengan keputusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengenakan tambang kepada bukan warganegara bagi perkhidmatan bas GoKL, yang sebelum ini percuma bagi semua.

Mahi Ramakrishnan, pengasas Beyond Borders, mempersoal kenapa kerajaan mengambil “langkah pemecahan” dengan mengorbankan warga asing, kebanyakan bergantung kepada pengangkutan awam.

“Saya ingin menanyakan kepada kerajaan apa yang ingin dicapai menerusi peraturan baharu ini. Apa yang kita hilang apabila membenarkan bukan warganegara menggunakan perkhidmatan bas percuma GoKL?

“Ramai dalam kalangan mereka meraih pendapatan tidak seberapa. Yang lain tidaklah terkesan, namun perbelanjaan ini memakan sejumlah kecil gaji pekerja migran,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata, peraturan baharu juga akan menjejaskan individu tidak bernegara dan menggesa kerajaan menarik semula keputusan berkenaan.

Pengarah Eksekutif Project Liber8, New Su Shern, berkata penting bagi kerajaan mengambil kira pelbagai cabaran dihadapi pekerja migran saban hari.

“Mereka memainkan peranan signifikan dalam kemajuan ekonomi dan negara kita, menyumbang besar walaupun menerima bayaran rendah dengan tempoh bekerja lebih panjang.

“Mengenakan bayaran bagi perkhidmatan seperti pengangkutan awam hanya membebankan lagi mereka. Ia tidak membela mereka,” kata aktivis hak asasi manusia itu.

Pengerusi bersama jawatankuasa migran, pelarian dan hal ehwal imigresen Majlis Peguam M Ramachelvam, berkata peraturan itu adalah regresif dan diskriminasi.

Ramachelvam juga berkata, pembuat dasar sepatutnya mengiktiraf pekerja migran memainkan peranan penting dalam guna tenaga buruh negara, dengan sumbangan tidak ternilai ke atas ekonomi.

Beliau berkata, kebanyakan negara menyediakan khidmat pengangkutan percuma tanpa mendiskriminasikan.

Sebelum ini, DBKL akan mengenakan tambang terhadap bukan warganegara bagi perkhidmatan bas GoKL secara berperingkat menggunakan pembayaran tanpa tunai.

Bagaimanapun, tidak dinyatakan perincian seperti kadar tambang dan tarikh pelaksanaan.

Pada Oktober tahun lalu, timbalan menteri wilayah persekutuan ketika itu, Jalaluddin Alias, berkata hampir separuh penumpang perkhidmatan bas percuma digunakan warga asing, dan kerajaan akan mempertimbang mengenakan bayaran terhadap mereka.

Beliau berkata, kerajaan dijangka mengutip RM9.2 juta sebulan jika tambang RM1 dikenakan ke atas warga asing yang menggunakan perkhidmatan bas.

Tiada ulasan: