"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Liverpool benam Lask 4-0

AFP

London: Dua gol Cody Gakpo membawa Liverpool ke pusingan 16 terakhir Liga Europa apabila menewaskan Lask 4-0, manakala Brighton mara ke pusingan kalah mati dengan kemenangan 1-0 ke atas AEK Athens awal pagi tadi.

Skuad kendalian Jurgen Klopp itu mengesahkan kemaraan selepas mengungguli Kumpulan E hasil jaringan Gakpo dan gol daripada Luis Diaz dan Mohamed Salah di Anfield.

Selepas Toulouse yang berada di tempat kedua menentang Union Saint-Gilloise mencatatkan keputusan seri 0-0 dalam perlawanan kumpulan lain bermakna Klopp boleh merehatkan pemain untuk perlawanan terakhir peringkat kumpulan pasukannya.

Juarai peringkat kumpulan Liga Europa mara ke pusingan 16 terakhir secara automatik, manakala naib juara perlu beraksi pusingan play-off pada Februari ini menentang pasukan yang menduduki tempat ketiga dalam kumpulan Liga Juara-Juara.

Dapatkan Baucar Tunai dengan menjawab 5 soalan kajian selidik

"Perkara yang paling penting ialah kami menjadi juara kumpulan dan itu tidak akan berubah jadi ia sesuatu yang bagus," kata Klopp.

"Ada beberapa aksi bola sepak yang bagus dalam perlawanan ini namun kami sepatutnya lebih baik pada separuh masa pertama. Kami tidak melakukannya, apapun ia hebat bila menang 4-0."

Klopp melakukan sembilan pertukaran ketika pasukannya seri dengan juara Liga Perdana, Manchester City Sabtu lalu dengan Salah dan Kostas Tsimikas satu-satunya pemain yang mengekalkan tempat mereka.

Menyambut hantaran lintang Joe Gomez, Diaz menjaringkan gol pertamanya di Anfield sejak Ogos apabila tandukannya melepasi penjaga gol Lask, Tobias Lawal pada minit ke-12.

Selepas membuka jaringan, Diaz membantu gol kedua Liverpool tiga minit kemudian mengambil hantaran daripada Salah untuk menghantar kepada Gakpo bagi menjaringkan gol dari jarak dekat.

Salah turus menambah derita pasukan dari Austria itu pada minit ke-51 apabila menyempurnakan penalti untuk gol ke-13 musim ini selepas Gakpo dikasari oleh Lawal.

Penyerang Belanda, Gakpo menyempurnakan gol keempat menerusi rembatan lintang menerjah ke penjuru pada masa kecederaan bagi memastikan kemenangan selesa Liverpool di Anfield.

Tiada ulasan: