"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Remaja perempuan 15 tahun bunuh datuknya di flat sebelum terjun bunuh diri

Kisah malang tentang kehidupan yang telah hilang panduan dan tujuan 

Berita Harian Singapura
TEMPAT KEJADIAN: Pegawai penyiasat di tempat letak kereta Blok 363 Bukit Batok Street 31, tempat Encik Teo An Nee ditemui mati di rumahnya, pada Jun 2022. - Foto Fail

Seorang remaja perempuan berusia 15 tahun, Ellis Teo, membunuh datuknya di flat Bukit Batok sebelum terjun daripada blok berhampiran pada Jun 2022 – dengan punca kejadian tidak diketahui.

Pada Rabu, Koroner Christopher Goh, berkata tiada orang lain didapati terlibat dalam kematian Encik Teo An Nee, 84 tahun.

Mendiang ditemui dengan sekurang-kurangnya tujuh kesan tikaman pada badannya di flatnya di Blok 363 Bukit Batok Street 31 pada 23 Jun 2022, kemudian disahkan meninggal dunia oleh paramedik.

Selepas membunuh datuk sebelah bapanya, Ellis kemudian ke tingkat 25 Blok 115 Bukit Batok West Avenue 6, lalu terjun sehingga menyebabkannya mati.

Pegawai penyiasat (IO), Sarjan Quek Jun Cai, memberitahu mahkamah pada Rabu bahawa susulan siasatan, polis tidak dapat menentukan apa yang berlaku antara mereka sejurus sebelum tragedi itu.

Remaja itu dan datuknya bersendirian di flat ketika kejadian berlaku.

Tiada saksi dan rakaman pengawasan tersedia dalam unit flat itu, lapor The Straits Times.

Catatan diari Ellis tidak menunjukkan kebencian atau niat jahat terhadap datuknya tetapi meluahkan kesunyian dan keinginan untuk menamatkan hidupnya, kata IO.

Eliis juga menyebut kesukaran mengajar Encik Teo menggunakan telefonnya kerana penguasaan bahasa Cina yang terhad.

Walaupun Ellis juga menulis tentang isu kesihatan mental, tiada laporan perubatan rasmi untuk mengesahkan perkara ini.

Seorang saudara mencadangkan bahawa bunyi telefon Encik Teo berdering mungkin telah ‘mencetuskan’ tindakan Ellis itu.

Tiada tanda-tanda pecah masuk di kediaman keluarga itu. Anggota keluarga tidak hadir di mahkamah semasa siasatan.

Tiada ulasan: