"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Tolonglah ambil mayat mereka, kebumikan di Israel'

Mahaizura Abd Malik
mahaizura@mediaprima.com.my
BIBAS (gambar kiri) merayu kepada kerajaan zionis supaya isteri dan dua anak yang terkorban di Gaza akibat serangan tentera Israel supaya dikebumikan di Israel. FOTO Briged Al-Qassam
BIBAS (gambar kiri) merayu kepada kerajaan zionis supaya isteri dan dua anak yang terkorban di Gaza akibat serangan tentera Israel supaya dikebumikan di Israel. FOTO Briged Al-Qassam
Kuala Lumpur: Sampai terpaksa mengemis simpati dengan kerajaan Israel bagi mengebumikan jasad anak dan isteri di tanah air sendiri.

Begitu terdesaknya rakyat Israel yang menjadi tahanan Hamas apabila Perdana Menteri Benjamin Netanyahu sombong enggan menerima tawaran kumpulan pejuang Palestin itu ketika gencatan senjata tujuh hari yang berakhir semalam.

Dalam rakaman video disiarkan Telegram sayap tentera Hamas, Briged Al-Qassam, lelaki itu, Yarden Bibas dilihat membuat rayuan kepada kerajaan negaranya dengan suara yang sebak.

Dia meminta Netanyahu supaya menerima jasad isterinya, Sherry serta dua anak mereka, Kfir dan Ariel yang terkorban dalam serangan udara Israel untuk dikebumikan di Israel.

"Bibi (Netanyahu) mengebom, membunuh isteri dan dua anak yang sangat penting dalam hidup saya.

"Tolonglah ambil mayat mereka supaya saya boleh kebumikan mereka di Israel," katanya.

Sementara itu, kumpulan Hamas dalam satu kenyataan berkata, Israel menolak tawaran untuk membebaskan lebih banyak tawanan termasuk jasad keluarga yang terbunuh akibat serangan rejim itu di Gaza.

"Kami menawarkan untuk menyerahkan dua tahanan termasuk tiga jasad keluarga Bibas serta membebaskannya supaya dia boleh memberi penghormatan terakhir mengebumikan anak dan isterinya.

"Namun, Israel menolak semua tawaran ini kerana mereka sudah membuat keputusan awal untuk meneruskan pencerobohan jenayahnya terhadap Gaza," kata Hamas.

Sejak gencatan senjata berkuat kuasa 24 November lalu, 110 tahanan termasuk 80 warga Israel dibebaskan Hamas.

Sebagai pertukaran, Israel membebaskan 240 tahanan Palestin dengan 30 lagi warga Thailand turut dibebaskan di bawah perjanjian berasingan.

Tiada ulasan: